Abstract
Several coppers with The Finding of Moses by the Flemish painter Abraham Willemsens give the key to portray his style, very different from the Monogrammist AW with whom was long time mixed-up. This Monogrammist AW is also linked here to the painter Anthonis Willemsen, active in Anvers from 1649 to 1691. The Finding of Moses composition is inspired by models of Rubens and his followers. That scene had very success and was repeated by different artists.
References
De Marchi y Van Miegroet 2012: Neil de Marchi y Hans J. van Miegroet, “Uncertainty, family ties and derivative painting in seventeenth-century Antwerp”, en Family Ties. Art Productions and Kunschip Patterns in the Early Modern Low Countries, ed. K. Brosens, L. Kelchtermans y K. van der Stighelen, (Turnhout: Brepols, 2012), pp. 53-74.
Denucé 1931: Jan Denucé, Exportation d’œuvres d’Art au 17ème siècle à Anvers. La Firme Forchoudt (Anvers: De Sikkel, 1931).
Denucé 1949: Jan Denucé, Na Peter Pauwel Rubens. Documenten in Kunsthandel te Antwerpen in de XVII eeuw van Matthisjs Musson (Antwerpen: De Sikkel, 1949).
Díaz Padrón 2005: Matías Díaz Padrón, “Tres pinturas flamencas identificadas en México”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología (BSAA arte), LXXI (2005), pp. 163-173.
Diéguez-Rodríguez 2017: Ana Diéguez-Rodríguez, “Las pinturas sobre cobre el mercado artístico de la Edad Moderna. A propósito de los cobres del taller de Guillaume Forchondt en la catedral de Jaén”, en La Catedral de Jaén a examen II. Los bienes muebles en el contexto internacional, coor. Pedro A. Galera Andreu y Felipe Serrano Estrella, (Jaén: UJA editorial, cátedra Andrés de Vandelvira, 2017, pp. 167-183.
Duverger 1968: Erik Duverger, “Nieuwe gegevens betreffende de kunsthandel van Matthijs Musson en Maria Fourmenois te Antwerpen tussen 1633 en 1681”, Gentse Bijdragen tot de Kunstgeschiedenis en de Oudheidkunde, 21, (1968), pp. 5-250.
Duverger 2002: Erik Duverger, Antwerpse Kunstinventarissen uit de Zeventiende Eeuw, Fontes Historiae Artis Neerlandicae, 12 (Brussel: Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten, 2002), pp. 106-107.
Forniés Casals 1973: José Francisco Forniés Casals, “El Museo de Logroño. Notas acerca del Arte en los Cameros y en La Rioja”, en Francisco Abbad Ríos, a su memoria (Zaragoza: Universidad de Zaragoza, 1973), pp. 77-99.
Hairs 1977 : Marie-Louise Hairs, Dans le sillage de Rubens : les peintres d’histoire anversois au XVIIe siècle (Liège : Université de Liège, 1977).
Layna Serrano 1946: Francisco Layna Serrano, “Noticias Documentales sobre conventos antiguos de la ciudad de Logroño”, Berceo, 1 (1946), pp. 9-58.
Martin 1991: Gregory Martin, “The Maître aux Béguins. A proposed identification”, Apollo, CXXXIII, 348, (1991), pp. 112-115.
Martin 1993: Gregory Martin, “Abraham Willemsens (again). More news of attributions in Flemish painting”, Apollo, CXXXXII, 372, (1993), pp. 97-102.
Roethlisberger 1988: M. Roethlisberger, “Le peintre Abraham Willemsens”, Jaarboek van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (1988), pp. 253-259.
Rombouts y Van Lerius 1872: Ph. Rombouts y Th. Van Lerius, De Liggeren en Andere Historische Archieven, II, (Gravenhage: Martinus Nijhoff, 1872).
Sanzsalazar 2008: Jahel Sanzsalazar, “Identificada una pintura de Abraham Willemsens con atribución a Willem van Herp”, Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, 101 (2008), pp. 259-267.
Valdivieso 1986: Enrique Valdivieso, “Dos pinturas de Abraham Willemsens en el Museo del Prado y otras obras de este pintor en España”, Boletín del Museo del Prado, VII, 21 (1986), pp. 166-172.
Van Ginhoven 2017: Sandra van Ginhoven, Connecting Art Markets. Guilliam Forchondt´s Dealership in Antwerp (ca. 1632-1678), (Antwerp: Brill, 2017).
Werche 2004: Bettina Werche, Hendrick van Balen (1575-1632). Ein Antwerpener Kabinettbildmaler de Rubenszeit (Belgium: Brepols, 2004).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Epiarte, S.L.