PDF (Español (España))

Supplementary Files

Una Maria lactans y el coleccionista Traumann. Identificación de una tabla del entorno de van der Weyden procedente de Toro (Zamora), texto (Español (España))
Listado de Figuras (Español (España))

Keywords

Gómez-Moreno
Flemish Painting
convent of saint Sofia
Toro
Zamora
Art collecting
collectionism
Richard Traumann
Orue y Algorta

How to Cite

Pérez Martín, S., & Lorenzo Arribas, J. (2024). A Maria lactans in the Collection of Richard Traumann from the Convent of Santa Sofía de Toro (Zamora). Philostrato. Revista De Historia Y Arte, (15), 83–96. https://doi.org/10.25293/philostrato.2024.19

Abstract

   It traces the path of a Flemish panel that was attributed to the environment of Van der Weyden or Memling. Its provenance is revelead, as well as its vicissitudes in the twentieth century since its discovery by the historian, Gómez-Moreno, in a convent in Toro (Zamora) and its presence in various private collections in Madrid, until its recent appearance on the art market.

https://doi.org/10.25293/philostrato.2024.19
PDF (Español (España))

References

Aguiló 2016: María Paz Aguiló Alonso, Museo Lázaro Galdiano. Catálogo de Muebles, (Madrid: Museo Lázaro Galdiano, 2016).

Ateneo 1913: Ateneo Científico, Literario y Artístico de Madrid. Lista de señores socios, (Madrid: Est. Tip. “Sucesores de Rivadeneyra”, 1913).

Bermejo 1985: Elisa Bermejo, “Varias obras de Coffermans y una de Van der Stockt, en Madrid”, Archivo Español de Arte, 58, 229, (1985), pp. 17-33.

Catálogo Monumental 2020: El Catálogo Monumental de España (1900-1961). Investigación, restauración y difusión, coords. Amelia López-Yarto Elizalde, Wifredo Rincón García, María del Carmen Hidalgo Brinquis y María Domingo Fominaya, (Madrid: Ministerio de Cultura, 2020).

Cuenca 1901: Carlos Luis de Cuenca, “Nuestros grabados-Bellas Artes: La Virgen de la Sopa, tabla pintada por Hans Memling”, La Ilustración Española y Americana, XLV, XV, (1901), pp. 237-239.

Dirk de Vos 1971: Dirk de Vos, “De Madonna-en-Kindtypologie bij Rogier van der Weyden en enkele minder gekende Flemalleske voorlopers”, Jahrbuch der Berliner Museen, 13, (1971), pp. 60-161.

Dirk de Vos 1994: Dirk de Vos, Hans Memling. Het volledige œuvre, (Amberes: Mercatorfonds, 1994).

Fototipias 1901: [Redacción], “Fototipias”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, IX, 99, (1901), pp. 13-14.

Friedländer 1934: Max J. Friedländer, Die Altniederländische Malerei. Roger van der Weyden und der Meister van Flémalle, (Leiden: A.W. Sijthoffs Uitgeversmij N.V., 1934).

Friedländer 1967: Max J. Friedländer, Early Netherlandish Painting Roger van der Weyden and the Master of Flémalle, (Leyden & Brussels: A.W. Sijthoff & Éditions de la Connaisance, 1967).

Gómez Ramos 2013: Rafael Gómez Ramos, “‘La Virgen y el Niño de la sopa de leche’, según Gerard David”, Laboratorio de arte, 1, 25, (2013), pp. 97-115.

Gómez y Ortiz 2015: Gema Gómez Rubio, y Antonia María Ortiz Ballesteros, “Nuevos castillos en el aire (AT1430): Lecturas y reescrituras del cuento de la lechera y algunas versiones del siglo XX”, DIGILEC. Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 2, (2015), pp. 1-20.

Gómez-Moreno 1903-1905: Manuel Gómez-Moreno Martínez, Catálogo Monumental de España. Provincia de Zamora (Manuscrito, 2 vols. de texto más 1 vol. de imágenes, 1903-1905). (En web: http://biblioteca.cchs.csic.es/digitalizacion_tnt/)

Gómez-Moreno 1927: Manuel Gómez-Moreno Martínez, Catálogo Monumental de España. Provincia de Zamora (1903-1905) (Madrid: Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, 1927), 2 vols.

Gómez-Moreno y Sánchez Cantón 1927: [Manuel] G[ómez]-M[oreno] y [Francisco Javier] S[ánchez] C[Antón], “Sobre Fernando Gallego”, Archivo español de arte y arqueología, 3, 9, (1927), pp. 349-357.

Gómez-Moreno, M.ª E. 1995: María Elena Gómez-Moreno, Manuel Gómez-Moreno Martínez, (Madrid: Fundación Ramón Areces, 1995).

Japón 2019: Rafael Japón, “Un desconocido ‘San Juan Bautista’ de Michiel Coxcie en el Sagrario de la Catedral de Granada”, Philostrato. Revista de Historia y Arte, 6, (2019), pp. 98-110.

Lavalleye 1953: Jacques Lavalleye (dir.), Les primitifs flamands. II. Repertoire des peintures flamandes des quinzieme et seizieme siècles, (Paris: Sikkel Anvers, 1. Collections d'Espagne, 1953).

Leeflang 2015: Huigen Leeflang, “Master IAM of Zwolle (Johan van de Mijnnesten?, active in Zwolle 1462-1504). The Virgin with the Christ Child Holding a Cross”, The Rijksmuseum Bulletin, 63, (2015), pp. 176-177.

López-Yarto 2010: Amelia López-Yarto Elizalde, El Catálogo Monumental de España (1900-1961), (Madrid: CSIC, 2010).

Lorenzo y Pérez 2017: Josemi Lorenzo Arribas y Sergio Pérez Martín, Excursiones zamoranas, 1903-1904. Epistolario de Manuel Gómez-Moreno y Elena Rodríguez-Bolívar, (Zamora: Semuret, 2017).

Lorenzo y Pérez 2020: Josemi Lorenzo Arribas y Sergio Pérez Martín, “San Román de Hornija 1908: primeros intentos de venta de la tabla central del retablo del arzobispo don Sancho de Rojas”, BSAA arte, 86, (2020), pp. 393-411.

Lorenzo y Pérez 2024: Josemi Lorenzo Arribas y Sergio Pérez Martín (eds.), Manuel Gómez-Moreno. Cartas para un Catálogo Monumental. Epistolario de Castilla y León (1900-1909), (Burgos: Instituto Castellano y Leonés de la Lengua, Junta de Castilla y León, 2024), 2 vols.

Martens y López 2017: Didier Martens y Amparo López Redondo (eds.), Tablas flamencas de los siglos XV y XVI del Museo Lázaro Galdiano, (Madrid: Museo Lázaro Galdiano, 2017).

Martín y Regueras 2003: José Luis Martín Benito y Fernando Regueras Grande, “El Bote de Zamora: historia y patrimonio”, De Arte, 2, (2003), pp. 203-223.

Martínez Ruiz 2008: María José Martínez Ruiz, La enajenación del patrimonio en Castilla y León (1900-1936), (Valladolid: Junta de Castilla y León, 2008).

Martínez Ruiz 2018: María José Martínez Ruiz, “En torno a la venta de bienes artísticos en la provincia de Zamora durante el siglo XX”, Studia Zamorensia, XVII, (2018), pp. 115-136.

Mayer 1910: August L. Mayer, “Die Sammlung D. José Lazaro Galdeano (sic) in Madrid”, Der Cicerone, IV, (1910), pp. 356-359.

Mayer 1912: August L. Mayer, “Madrider privat-sammlungen. II. Die gemälde der sammlung R. Traumann”, Der Cicerone, IV, (1912), pp. 93-100.

Mena y Gudrum 2014: Manuela Mena Marqués y Maurer Gudrun, “Las Cuatro Estaciones. Verano y Otoño”, Goya en Madrid. Cartones para tapices 1775-1794, (Madrid: Museo Nacional del Prado, 2014).

Merino y Martínez Ruiz 2012: José Miguel Merino de Cáceres y María José Martínez Ruiz, La destrucción del Patrimonio Artístico Español. W. R. Hearst: “El gran acaparador”, (Madrid: Cátedra, 2012).

Miguel Ojeda 1948: Gonzalo Miguel Ojeda, “Una historia de la pintura española por Chandler Rathfon Post. La escuela hispano-flamenca en Burgos (Conclusión)”, Boletín de la Institución Fernán González, 27, 105, (1948), pp. 273-275.

Ortiz de Urbina 2013: Paloma Ortiz de Urbina Sobrino, “La Asociación Wagneriana de Madrid. Su legado. 1911-2013”, Hojas Wagnerianas, 17, (2013), pp. 43-61.

Périer D'Ieteren 2018: Catheline Périer D'Ieteren, “Virgin and Child with the Milk Soup after Gerard David: Series of Paintings on the Same Theme after Known Models” en ed. M. Bellavitis, Making Copies in European Art 1400-1600. Shifting Tastes, Modes of Transmission and Changing Contexts, (Leiden: Brill, 2018), pp. 261-286.

Rebollo 2007: Carmen Rebollo Gutiérrez, “Maese Nicolás Francés: su obra y estilo. Estado de la cuestión”, De arte. Revista de historia del arte, 6, (2007), pp. 107-130.

Sección oficial 1903: [Redacción], “Sección oficial-Mes de febrero”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XII, 132, (1903), p. 48 y XII, 133, (1903), p. 64.

Sentenach 1903: Narciso Sentenach, “Esculturas alabastrinas del siglo XIV”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, XI, 129, (1903), pp. 11-15.

Sociedad 1901: [Redacción], “La Sociedad de Excursiones en acción. Visita a la Colección del Sr. Traumann”, Boletín de la Sociedad Española de Excursiones, IX, 96, (1901), pp. 47-48 [este artículo, por errata, se atribuyó a José del Portillo y del Portillo, y se dio cuenta de ella en el número siguiente del BSEE, IX, 97, p. 72].

Sociedad 1905: Sociedad filarmónica madrileña. Lista cronológica y alfabética de señores socios en 1º de enero de 1905 ([Madrid], 1905).

Trésors 1953: Trésors d’art du Hainaut, cat. exp., (Mons, 1953).

Veronee-Verhaegen 1981: Nicole Veronee-Verhaegen, “D’un Jugement Dernier à l’autre” en Ars auro prior. Studia Ioanni Bialostocki sexagenario dicata, ed. Alicja Dyczek-Gwizdz, (Warszawa: Panstwowe Wydawnictwo Naukowe, 1981), pp. 171-178.

Winkler 1924: Friedrich Winkler, Die Altniederländische Malerei. Die Malerei in Belgien und Holland von 1400-1600, (Berlin: Propyläen Verlag, 1924).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Epiarte S.L.

Downloads

Download data is not yet available.