PDF (Español (España))

Supplementary Files

FIGURA 9 (Español (España))
FIGURA 10 (Español (España))
Lista de figuras (Español (España))
FIGURA 1 (Español (España))
FIGURA 2 (Español (España))
FIGURA 3 (Español (España))
FIGURA 4 (Español (España))
FIGURA 5 (Español (España))
FIGURA 6 (Español (España))
FIGURA 7 (Español (España))
FIGURA 8 (Español (España))

Keywords

Agustín de Arpide
Matías Maestro
Silversmith
Lima
Classicist style
Religious monstrance

How to Cite

Holguín Valdez, A. M. (2022). A Basque Silversmith in Lima (Peru), Agustín de Arpide. Philostrato. Revista De Historia Y Arte, (11), 5–28. https://doi.org/10.25293/philostrato.2022.01

Abstract

This study presents the case of Agustín de Arpide, a silversmith master from the Basque country, active in the city of Lima from 1803 to 1821. He received commissions from civil and ecclesiastical clients, which bring his professional career closer to his development into the local silversmithing industry. In this sense, the active collaboration with his fellow countryman, the priest Matías Maestro, who was in charge of the designs, led him to make important monstrances in a classicist style. For this reason, we will analyze the Arpide's itinerary into the local work and the monstrance, currently preserved in the Cathedral of Lima (Peru), as part of his production.

 

https://doi.org/10.25293/philostrato.2022.01
PDF (Español (España))

References

Alonso Benito 2015: Javier Alonso Benito, Platería. Colecciones del Museo Nacional de Artes Decorativas, (Madrid: Museo Nacional de Artes Decorativas, 2015).

Alvarado 1878: Narciso Alvarado, Inventario de la iglesia parroquial del Señor San Lázaro, (Lima: Fondo histórico de la Parroquia de San Lázaro, 1878).

Anna 2003: Timothy Anna, La caída del gobierno español en el Perú. El dilema de la independencia, (Lima: Instituto de Estudios Peruanos, 2003).

Barriga 2017: Irma Barriga, “Religiosidad pública en un espacio privado: las devociones de la élite virreinal en tiempos del despotismo ilustrado”, en El ocaso del antiguo régimen en los imperios ibéricos, coords. Scarlett O’Phelan y Margarita Rodríguez, (Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú), pp. 313-344.

Bermúdez 1805: José Bermúdez, Fama Póstuma del Excelentísimo e Ilustrísimo Señor Doctor Don Juan Domingo González de La Reguera, (Lima: Imprenta Real de los Huérfanos, 1805).

Concilio de Trento, (1545-1563): El Sacrosanto y Ecuménico Concilio de Trento, traducido al idioma castellano por Ignacio López de Ayala; con el texto latino corregido según la edición publicada en 1564, (Barcelona: Imprenta de D. Ramon Martin Indar, 1847).

Diario de las discusiones 1813: Diario de las discusiones y actas de las cortes, tomo 18, (Cádiz: En la Imprenta Nacional, 1813).

Dosio 2018: Patricia Dosio. “Nuevos datos sobre la llegada del orfebre José de Boqui al Río de la Plata”, Reflexión Académica en Diseño & Comunicación, no. 35, (2018), pp. 213-215.

Esteras Martín 1993: Cristina Esteras Martín, Arequipa y el arte de la platería. Siglos XVI-XX, (Madrid: Tuero, 1993).

Fajardo de Rueda 2015: Marta Fajardo de Rueda, “Orígenes, significados y creatividad en la orfebrería colonial: La custodia de la iglesia de San Ignacio de la Compañía de Jesús de Santafé (La Lechuga)”, Ensayos. Historia y Teoría del arte, no. 29, (2015), pp. 7-19.

García Bryce 1972: José García Bryce, “Del Barroco al Neoclasicismo en Lima: Matías Maestro”. Mercurio Peruano, n.º 480, (1972), pp. 48-68.

Gonzales Navarro 2018: José Gonzales Navarro, Nuestra Señora de la O. Congregación de los seglares en San Pedro de Lima (Lima: Compañía de Jesús, 2018).

Heredia Moreno 1985: Carmen Heredia Moreno, “Problemática de la orfebrería peruana en España. Ensayo de una tipología”, Príncipe de Viana, n.º 175 (1985), pp. 339-360.

Heredia Moreno 2002: Carmen Heredia Moreno, “De arte y devociones eucarísticas: las custodias portátiles”, Estudios de platería, (Murcia: Universidad de Murcia, 2002), pp. 163-181.

Heredia Moreno 2010: Carmen Heredia Moreno, “Los indianos navarros y sus donaciones de plata labrada”, en Ophir en las Indias: estudios sobre la plata americana. Siglos XVI-XIX, coords. Jesús Paniagua y Nuria Salazar, (León: Universidad de León, 2010), pp. 449-476.

Kusunoki Rodríguez 2006: Ricardo Kusunoki Rodríguez, “Barroco y pintura limeña a inicios del siglo XIX”. Uku Pacha. Revista de Investigaciones Históricas, n.º 9, (2006), pp. 101-110.

Kusunoki Rodríguez 2011: Ricardo Kusunoki Rodríguez, “Imaginarios cosmopolitas y “progreso” artístico: Italia en la pintura peruana (1830-1868)”, en América Latina y la cultura artística italiana: un balance en el Bicentenario de la Independencia Latinoamericana, coord. Mario Sartor, (Instituto Italiano di Cultura, Buenos Aires, 2011), pp. 245-270.

Kusunoki Rodríguez 2012: Ricardo Kusunoki Rodríguez, “Entre Roma clásica y Jerusalén santa: utopías urbanas en Lima ilustrada (1790-1815)”. Semata: Ciencias Sociais e Humanidades, n.º 12, (2012), pp. 253-268.

Leo 2014: Andrés de Leo, “A propósito de la platería Oaxaqueña: un estudio de los histórico y la forma” en Aurea Quersoneso. Estudios sobre plata iberoamericana. Siglos XVI-XIX, coords. Gonzalo de Vasconcelos y Jesús Paniagua, (León: Universidade Católica Portuguesa; Universidad de León; Consejo Nacional para la Cultura y las Artes de México, 2014), pp. 193-204.

Martín Vaquero 2003: Rosa Martín Vaquero, “Piezas de platería de Oaxaca (México) en la parroquia de Manzanos (Álava). Legado de don Juan Miguel de Viana”, en Estudios de platería: San Eloy 2003, (Murcia: Universidad de Murcia, 2003), pp. 345-368.

Miguéliz Valcarlos 2014: Ignacio Miguéliz Valcarlos, “Platería iberoamericana del siglo XIX en Guipúzcoa”, en Aurea Quersoneso. Estudios sobre plata iberoamericana. Siglos XVI-XIX, coords. Gonzalo de Vasconcelos y Jesús Paniagua, (León: Universidade Católica Portuguesa; Universidad de León; Consejo Nacional para la Cultura y las Artes de México, 2014), pp. 479-503.

Peña Prado 1938: Juan Peña Prado. Lima, precolombina y virreinal, (Lima: Tipografía Peruana, 1938).

Sanz 2010: María Sanz, “Platería iberoamericana en Andalucía”, en Ophir en las Indias: estudios sobre la plata americana. Siglos XVI-XIX, coords. Jesús Paniagua y Nuria Salazar, (León: Universidad de León, 2010), pp. 515-538.

Sociedad de Beneficencia de Lima. Traslación a dos mausoleos de los restos de los finados señores doctor Matías Maestro y don Antonio Chacon, (Lima: Patronato Plata del Perú, 1857).

Stastny 2008: Francisco Stastny, “Platería colonial, un trueque divino” en Plata y plateros del Perú, José Torres della Pina y Victoria Mujica (eds.), 2ª ed., (Lima: Patronato Plata del Perú, 2008), pp. 119-265.

Wuffarden 2008: Luis Wuffarden, “Platería republicana y contemporánea”, en Plata y plateros del Perú, José Torres della Pina y Victoria Mujica (eds.), 2ª ed., (Lima: Patronato Plata del Perú, 2008), pp. 291-369.

Wuffarden 2018: Luis Wuffarden, “Notas sobre la evolución de un oficio artístico clave (1532-1900)”, en Plata de los Andes, (Lima: Asociación Museo de Arte de Lima, 2018), pp. 17-55.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Epiarte S.L.

Downloads

Download data is not yet available.