Abstract
This article adds three new paintings to Victor Wolfvoet´s catalogue. These paintings were previously confusedly attributed to the workshop of Rubens and to other painters such as Peter Thys and Willem van Herp. This study contributes to defining the personality of this painter closely linked to Peter Paul Rubens y Anton van Dyck, whose compositions he reproduced in small format and with a well-defined style.
References
Barnes et al. 2004: Susan Barnes, Nora de Poorter, Oliver Millar, Horst Vey, Van Dyck: a Complete Catalogue of the Paintings, (New Haven-London: Paul Mellon Centre for Studies in British Art. Yale University Press, 2004).
Díaz Padrón 1999: Matías Díaz Padrón, “Dos cobres de Victor Wolfvoet en el Museo San Carlos de Méjico”, Boletín del Seminario de Arte y Arqueología: BSAA, nº 65, (1999), pp. 323-328.
Díaz Padrón 2006: Matías Díaz Padrón, “Tres cobres restituidos a Victor Wolfvoet, el más fiel seguidor de Rubens” Archivo español de arte, LXXIX, nº 316, (2006), pp. 403-411.
Díaz Padrón 2008: Matías Díaz Padrón, “Una adoración de los reyes de Víctor Wolfvoet en el coleccionismo madrileño”, Tendencias del Mercado del Arte, nº 18, (2008), pp. 32-33.
Díaz Padrón 2012: Matías Díaz Padrón, "Tres nuevos cobres de Víctor Wolfvoet con la guerra y la paz bajo la consigna de Rubens”, Archivo Español de Arte, LXXXV, 337, enero-marzo, (2012), pp. 75-94.
Díaz Padrón 2012: Matías Díaz Padrón, “Una Andrómeda con Perseo y Pegaso en la lejanía de Victor Wolfvoet atribuida a David Teniers en la galería Christie´s de Nueva York”, Tendencias del mercado del arte, nº 53, mayo (2012), pp. 92-94.
Díaz Padrón 2012: Matías Díaz Padrón, “Van Dyck: San Sebastián asistido por un ángel del marqués de la Ensenada identificado en el Hermitage de San Petersburgo”, Boletín del Instituto y Museo Camón Aznar, nº 110, (2012), pp. 127-142.
Díaz Padrón 2012: Matías Díaz Padrón, Jahel Sanzsalazar, colab. y Ana Diéguez-Rodríguez, colab., Van Dyck en España, (Barcelona: Editorial Prensa Ibérica, 2012).
Díaz Padrón 2013: Matías Díaz Padrón, “Un Calvario de Victor Wolfvoet en la colección Gerstenmaier”, Tendencias del mercado del arte, nº 68, (2013), pp. 82-84.
Díaz Padrón 2017: Matías Díaz Padrón, “La Visitación de Saint- Jacques de Amberes ¿Victor Wolfvoet o Simon de Vos?”. Philostrato. Revista de Historia y Arte, nº 1, (2017), pp. 43-55, (DOI: https://doi.org/10.25293/philostrato.2017.03)
Díaz Padrón 2018: Matías Díaz Padrón, "Algo más sobre Victor Wolfvoet. Una segunda réplica de la Crucifixión atribuida a Abraham van Diepenbeeck", Philostrato. Revista de historia y arte, nº extraordinario 1, (2018), pp. 296-304, (DOI: https://doi.org/10.25293/philostrato.2018.11)
Díaz Padrón 2020: Matías Díaz Padrón, “Una segunda réplica de la Crucifixión de Victor Wolfvoet atribuida a Abraham Diepenbeeck”, Tendencias del mercado del arte, nº 136, noviembre, (2020), pp. 74-75.
Duverger 1992: E. Duverger, Antwerpse Kunstinventarissen uit de Zeventiende Eeuw, vol. 6, Fontes Historiae Artis Neerlandicae, (Brussel: Paleis der Academiën, 1992).
García Cueto 2021: David García Cueto, “The Reflection of `Flandes´in the Spanish Royal Collections after Rubens in the Patrimonio Nacional” en Copies of Flemish Masters in the Hispanic World (1500-1700). Flandes by Substitution, eds. Eduardo Lamas y David García Cueto, (Turnhout: Brepols, 2021), p. 199.
Génard 1865-1866: Pierre Génard, “De Nalatenschap van P. P. Rubens/ La succession de P. P. Rubens”, Antwerpsch Archievenblad/ Bulletin des Archives d´Anvers, II, (1865-1866), pp. 69-179.
Génard 1877: Pierre Génard, P. P. Rubens, Aanteekeningen over den grooten Meester en zijne Bloedverwanten, (Antwerpen: Kockx, 1877).
Granada 2007: Pintura Flamenca Colección Gerstenmaier, cat. exp., (21-VI/5-VIII-2007), (Granada: CajaGranada, 2007).
Hairs 1977: Marie Lousie Hairs, Dans le sillage de Rubens. Les peintres d´Histoire anversois au XVIIème siècle, (Liège: Université de Liège, 1977).
Haskell y Penny 1981: Francis Haskell y Nicolas Penny, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture, 1500-1900, (New Haven-Londres: Yale University Press, 1981).
Heinrich 2003: Axel Heinrich, Thomas Willeboirts Bosschaert (1613-1654). Ein Flämischer Nachfolger Van Dycks, (Turnhout: Brepols Publishers, 2003).
Hollstein Dutch: Frederick de Wit to Lieven de Witte, Christiaan Schuckman, Ilja M. Veldman, Jeroen de Scheemaker comp., D. de Hoop Scheffer ed., Dutch & flemish etchings, engravings and woodcuts ca. 1450-1700, vol. 53, (Rotterdam: Sound & Vision Publishers, 1999).
Judson 2000: J. Richard Judson, The Passion of Christ, Corpus Rubenianum, Ludwig Burchard, part VI, (Turnhout-London: Harvey Miller Publishers, 2000).
Kervyn de Volkaersbeke 1858: Philippe Augustin Chrétien Kervyn de Volkaersbeke, Les églises de Gand, II: Eglises paroissiales et oratoires, (Gand: Hebbelynck, 1858).
Klessmann 1965: Rüdiger Klessmann “Rubens´s Saint Cecilia in the Berlin Gallery after cleaning”, The Burlington Magazine, vol. 107, nº 752, July, (1965), pp. 550-559.
Knipping 1974: John B. Knipping, Iconography of the Counter Reformation in the Netherlands, 2 vols., (Nieuwkoop-Leiden: A. W. Sijthoff, 1974).
Köln: Weltkunst aus Privatbesitz ind Dr. Kunsthalle Köln Ausstellung det Kölner Museen, cat. exp. (18-V- 4-VIII-1968), (Köln: Verlag, 1968).
Koslow 1995: Susan Koslow, The Noble Estate. Seventeenth-Century Still-Life and Animal Painting in the Spanish Netherlands, (Antwerpe: Fons Mercator Paribas, 1995).
Lacarra Ducay y Lozano López 2015: M. Carmen Lacarra Ducay y Juan C. Lozano López, coords., Aragón y Flandes. Un encuentro artístico. Siglos XV-XVII, (Zaragoza: Universidad, 2015).
Larsen 1988: Erik Larsen, The Paintings of Anton Van Dyck, 2 vols., (Freren: Luca Verlag, 1988).
Martin y Schepers 2016: Gregory Martin y Bert Schepers, “Two Antwerp cabinets decorated by Victor Wolfvoet II”, The Burlington Magazine, 158, nº 1363, (2016), pp. 793-802.
Maufort 1986: Danielle Maufort, De Antwerpse Kunstschilder Peeter Thijs de Oude (1624-1677), Een enadering aan de hand van zjn historiestukken, Verhandeling van licenciaat, prom. H. Vlieghe, (Leuven: Katholieke Universiteit, 1986).
Muller 1989: Jeffrey M. Rubens: The Artist as a Collector, (Oxford: Princeton University Press, 1989).
New Hollstein: The New Hollstein. Dutch & Flemish Etchings, Engravings and Woodcuts 1450-1700. Anthony van Dyck, Simon Turner, comp. y Carl Depauw, ed., Vol. VIII, (Rotterdam: Sound & Vision, 2002).
Reáu 1958: Louis Reáu, Iconographie de l´art chrétien, III/ 3, (Paris: Presses Universitaires de France, 1958).
Rombouts y Van Lerius 1872-1961: Philips Rombouts y Theodor van Lerius, De Liggeren en Andere Historische Archieven, vol. 2, (s´Granvenhage, 1872/1961).
Rooses 1888: Max Rooses, L´Oeuvre de Peter Paul Rubens. Histoire et Description de ses Tableaux et Dessins, II, (Anvers: J. Maes, 1888).
Schepers 2017: Bert Schepers, "Copy/paste Rubens: the art of Victor II Wolvoet. Newly identified works in the Spanish Royal Collections", Las copias de obras maestras de la pintura en las colecciones de los Austrias y el Museo del Prado. Actas del congreso internacional. Museo del Prado, junio, 2017, (Madrid: Museo Nacional del Prado, 2021).
Van den Branden 1883: Frans Jozef Peter van den Branden, Geschiedenis der Antwerpsche Schilderschool, 2 vols., (Antwerpen: Buschmann, 1883).
Vergara 1994: Alejandro Vergara, The Presence of Rubens in Spain, (New York: University press, 1994).
Vlieghe 1972: Hans Vlieghe, Saints, I, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, part. VIII, 2 vols., (Brussels: Arcade Press, 1972).
Voorhelm Schneevoogt 1873: Carl Gottfried Voorhelm Schneevoogt, Catalogue des estampes gravées d´après P.P. Rubens avec l´indication des collections où se trouvent les tableaux et les gravures, (Haarlem: Les Héritiers Loosjes, 1873).
Vorágine 1982: Santiago de la Vorágine, La leyenda dorada, Fray José Manuel Macías, trad., (Madrid: Alianza Editorial, 1982).
Vosters 1990: Simon A. Vosters, Rubens y España. Estudio artístico-literario sobre la estética del Barroco, (Madrid: Cátedra, 1990).
Zürich 1955: Alte Meister aus der Sammlung E. Bührle, cat. exp., Schloss Jegenstorf. Sammlung E. Buhrle, Zürich, 21-V/31-VIII-1955, (Fraubrunnen: Glauser, 1955).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Epiarte S.L.