Abstract
Despite the importance that Philip V and his wives granted to their own image, for almost half of his reign they were unable to find a portrait painter to depict them to their entire satisfaction. In this period, there were several artists at the service of the crown who took on this assignment without attaining the approval of the monarchs.
The article focuses especially on two of the most gifted, the French Michel-Ange Houasse and the Italian Andrea Procaccini, delving into the reasons why they did not succeed in this task and proposing new attributions to their scarce catalogs.
References
Antúnez 2019: Sandra Antúnez López, El cruce entre moda y poder. La última Farnesio (1714-1746), (Madrid: Universo de Letras, 2019).
Armstrong 1892: Edward Armstrong, Elisabeth Farnese “The Termagant of Spain”, (London: Longmans, Green, and Co., 1892).
Aterido 2005: Ángel Aterido Fernández, “Viejos pinceles para un joven Rey: las artes en la corte de España durante la estancia de Desmarest (1701-1706)”, en Henry Desmarest (1661-1741). Exils d’un musicien dans l’Europe du Grand Siècle, ed. J. Duron y Y. Ferraton, (Sprimont: Éditions Mardaga, 2005), pp. 107-121.
Aterido 2009: Ángel Aterido Fernández, “Pintores y pinturas en la corte de Carlos II” en Carlos II, el Rey y su entorno cortesano, dir. Luis Ribot, (Madrid: CEEH, 2009), pp. 187-218.
Aterido 2015: Ángel Aterido Fernández, El final del Siglo de Oro. La pintura en Madrid en el cambio dinástico 1685-1726, (Madrid: CSIC, 2015).
Aterido, Martínez y Pérez 2004: Ángel Aterido, Juan Martínez Cuesta y José Juan Pérez Preciado, Inventarios Reales. Colecciones de Pintura de Felipe V e Isabel Farnesio, 2 vols., (Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2004).
Bédat 1968: Claude Bédat, “L’achat des dessins de Carlo Maratti par la Real Academia de San Fernando”, Mélanges de la Casa de Velázquez, tomo 4, (1968), pp. 413-415.
Bertini 2002: Giuseppe Bertini, “La formación cultural y la educación artística de Isabel de Farnesio en la corte de Parma”, en El arte en la corte de Felipe V, dir. Miguel Morán Turina, (Madrid: Palacio Real de Madrid, Museo Nacional del Prado, Casa de las Alhajas, 2002-2003), pp. 417-433.
Bonzi 1962: Hugo Bonzi, Il Mulinaretto, (Génova: Editrice Liguria, 1962).
Bottineau 1986: Yves Bottineau, El arte cortesano en la España de Felipe V (1700-1746), (Madrid: Fundación Universitaria Española, 1986).
Bourgeois 1892: Émile Bourgeois, Lettres intimes de J.M. Alberoni adressées au comte I. Rocca, Ministre des Finances du Duc de Parme et publiées d’après le manuscrit du Collège de S. Lazaro Alberoni, (París: G. Masson Éditeur, 1892).
Caserta 2004: Casa di Re. Un secolo di storia alla reggia di Caserta 1752-1860, Dir. Rosanna Cioffi, (Caserta, Palacio Real de Caserta, 2004).
Caserta 2013: Il mestiere delle armi e della diplomazia, Alessandro ed Elisabetta Farnese nelle collezioni del Real Palazzo di Caserta, dir. Vega de Martini, (Nápoles: Edizione Scientifiche Italiane, 2013).
Coquery 1997: Emmanuel Coquery, “Le portrait français de 1660 à 1715”, en Visages du Grand Siècle. Le portrait français sous le règne de Louis XIV, dir. Dominique Brême, (Musée des Beaux Arts de Nantes y Musée des Augustins de Tolouse, 1997), pp. 49-72.
Curie 2008: Pierre Curie, “Un jeune prince espagnol au musée de Lons-le Saunier”, Les Cahiers d’histoire de l’art, nº 6, (2008), pp. 57-61.
Denunzio 2014: Antonio Ernesto Denunzio, “Gli esordi di Carlo di Borbone a Napoli: i primi trasferimenti delle raccolte farnesiane”, en Ricerche sull’arte a Napoli in età moderna. Scritti in onore di Giuseppe De Vito, (Nápoles: Fondazione Giuseppe e Margaret De Vito per la storia dell’arte Moderna a Napoli, 2014), pp. 109-114.
Descalzo 1995: Amalia Descalzo, “Juan Tiger, pintor de la Reina María Luisa de Orleans”, Archivo Español de Arte, nº 269, (1995), pp. 72-76.
Frutos 2009: Leticia M. de Frutos Sastre, El Templo de la Fama. Alegoría del Marqués de Carpio, (Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2009).
González-Palacios 2005: Alvar González-Palacios, “Exhibition Reviews, Casa di Re. Caserta”, The Burlington Magazine, vol. 147, nº 1225, (2005), pp. 279-280.
Lavalle-Cobo 2002: Teresa Lavalle-Cobo, Isabel de Farnesio. La reina coleccionista, (Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia de Arte Hispánico y Fundación Caja Madrid, 2002).
Luna 1981: Juan J. Luna Fernández, “Houasse en la corte de Madrid. Notas y documentos”, Anales del Instituto de Estudios Madrileños, XVIII, (Madrid: 1981), pp. 265-285.
Luna 1989: Juan J. Luna Fernández, “Michel-Ange Houasse retratista”, en El Arte en las Cortes Europeas del siglo XVIII, (Madrid: Dirección General de Patrimonio Cultural, Consejería de Cultura Comunidad de Madrid, 1989), pp. 391-400.
Luna 1995: Juan J. Luna Fernández, “A propos de M.-A. Houasse, J. Ranc et L.-M. Van Loo: œuvres inédites”, en Philippe V d’Espagne et l’Art de son temps. Actes du colloque, Vol. 2, (Sceaux: junio 1995), pp. 209-220.
Madrid 1981: Miguel Ángel Houasse 1680-1730, dir. Juan J. Luna Fernández, (Madrid: Museo Municipal, 1981).
Madrid 2002-2003: El arte en la corte de Felipe V, dir. Miguel Morán Turina, (Madrid: Palacio Real de Madrid, Museo Nacional del Prado y Casa de las Alhajas, 2002-2003).
Martínez Leiva 2009: Gloria Martínez Leiva, “Jan van Kessel II versus Jacques Courtilleau: Dos maneras de retratar a la reina Mariana de Neoburgo”, Philostrato, Revista de Historia y Arte, nº 6, (2019), pp. 24-53. (DOI:https://doi.org/10.25293/philostrato/2019.07)
Martínez Ripoll 1985: Antonio Martínez Ripoll, “Sebastián Muñoz, pintor de María Luisa de Orleáns”, Archivo Español de Arte, 58, n.º 232, (1985), pp. 332-350.
Mena 1975: Manuela Mena Marqués, Los dibujos de Carlo Maratta y de su taller en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando de Madrid, tesis doctoral inédita, Universidad Complutense, (Madrid: 1975).
Montpellier 2020: Jean Ranc: Un Montpelliérain à la cour des Rois, dirs. Michel Hilaire, Stéphan Perreau y Pierre Stépanoff, (Monpellier: Musée Fabre, 2020).
Morán 2000: Miguel Morán Turina, “Los retratos de Felipe V: entre la tradición y la fractura”, en El Real Sitio de La Granja de San Ildefonso, retrato y escena del Rey, dir. Delfín Rodríguez, (Madrid: Patrimonio Nacional, 2000), pp. 70-80.
Morán 2002: Miguel Morán Turina, “La difícil aceptación de un pasado que no fue malo”, en El arte en la corte de Felipe V, dir. Miguel Morán Turina, (Madrid: Palacio Real de Madrid, Museo Nacional del Prado, Casa de las Alhajas 2002-2003), pp. 23-40.
Palomino 1724: Acisclo Antonio Palomino de Castro y Velasco, El Museo pictórico y escala óptica. II. Práctica de la Pintura y III. El Parnaso español pintoresco y laureado, (Madrid: Lucas Antonio de Bedmar, 1715-1724).
Petrucci 2005: Francesco Petrucci, Ferdinand Voet (1639-1689) detto Ferdinando de’ ritratti, (Roma: Ugo Bozzi, 2005).
Petrucci 2008: Francesco Petrucci, Pittura di Ritratto a Roma. Il Seicento, (Roma: Andreina & Valneo Budai Editori, 2008).
Ratti 1769: Carlo Giuseppe Ratti, Delle vite de’ pittori, scultori, ed architetti genovesi, vol. 2, (Génova: Stamperia Casamara, dalle cinque Lampadi, 1769).
Reineri 2017: Maria Teresa Reineri, Anna Maria D’Orleans. Regina di Sardegna Duchessa di Savoia, (Turín: Centro Studi Piamontesi, 2017).
Rius 1935: J. Rius Serra, “La ida de Procaccini a España”, Archivo Español de Arte, 11, n.º 32, (1935), pp. 118-122.
Rocca, 1865: Comtesse della Rocca, Correspondance inédite de la Duchesse de Bourgogne et de la Reine d’Espagne, petites filles de Louis XIV, (París: Michel Lévy Frères, libraires éditeurs, 1865).
Sanguineti 2011: Daniele Sanguineti, Genovesi in posa. Appunti sulla ritrattistica tra fine Seicento e Settecento, (Génova: Galata, 2011).
Sanguineti 2015: Daniele Sanguineti, Nicolò Maria Vaccaro. Tracce per i rittatti genovesi, (Génova: Sagep Editori, 2015).
Santiago 2012: Elena María Santiago Páez, Miguel Jacinto Meléndez, pintor 1679-1734, (Madrid: Arco/libros, S.L., 2012).
Simal 2008: Mercedes Simal López, “Relaciones artísticas entre Isabel de Farnesio y la corte de Parma entre 1715 y 1723. Noticias sobre Mulinaretto, el palacio de Colorno, La Granja de San Ildefonso y la Delizia farnesiana in Colorno”, en Las Relaciones Discretas entre las Monarquías Hispana y Portuguesa: Las Casas de las Reinas (siglos XV-XIX), coord. J. Martínez Millán y Mª P. Marçal Lourenço, vol. III, (Madrid: Ediciones Polifemo, 2008), pp. 1959-1995.
Štěpánek 1985: Pavel Štěpánek, “Un retrato de María Luisa de Orleans, de José García Hidalgo, en el Prado”, Boletín del Museo de Prado, 6, nº 16, (1985), pp. 33-35.
Urrea 1989: Jesús Urrea Fernández, Carlos III soberano y cazador, (Madrid: Ediciones El Viso, 1989).
Urrea 2006: Jesús Urrea Fernández, Relaciones artísticas hispano-romanas en el siglo XVIII, (Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2006).
Zolle 2014: Gonzalo Zolle Betegón, “La centralità del disegno nella ricostruzione dell’opera pittorica di Andrea Procaccini: tre casistiche e nuovi dipinti”, Horti Hesperidum, IV, 2014, 1, pp. 224-268.
Zolle 2016: Gonzalo Zolle Betegón, “Procaccini, Andrea”, en Dizionario Biografico degli Italiani, Volumen 85, (2016), (en web: https://www.treccani.it/enciclopedia/andrea-procaccini_(Dizionario-Biografico), consultada: 5 de julio de 2021).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Epiarte S.L.