Abstract
This article studies a portrait belonging to the Prado Museum, traditionally considered to be of Mary of Modena and attributed to William Wissing. A new identification of the sitter is proposed, suggesting that it is actually Maria Sophia Elisabeth of Neuburg, Queen of Portugal. This modification necessitates reconsidering the authorship of the work based on stylistic characteristics and available information about the painters present at the court in Lisbon during the last decades of the 17th century, with the most likely author considered to be the Portuguese painter and theorist Félix da Costa Meesen.
References
Fuentes documentales:
Madrid, Archivo General de Palacio (AGP)
Secc. Administrativa, leg. 768, exp 13. Inventario de las pinturas salvadas en el incendio del Alcázar en 1734.
Secc. Administrativa, leg 38, exp. 45, Reconocimiento de las pinturas de S.M. que se hallan colocadas en su Real Palacio del Buen
Retiro, que antes fueron dotación del de Madrid, 1772.
Secc. Administrativa, leg. 38, exp. 59. Inventario de las pinturas que existen en este Rl Palacio del Buen Retiro en el año de 1808.
Reinados, Fernando VII, Caja 544/20. Relación de los números nuevos y los números antiguos, su señal y color, [1787].
Bibliografía:
Anes 1996: Gonzalo Anes, Las colecciones reales y la fundación del Museo del Prado, (Madrid: Fundación de Amigos del Museo del Prado, 1996).
Aterido, Martínez y Pérez 2004: Ángel Aterido Fernández, Juan Martínez Cuesta y José Juan Pérez Preciado, Inventarios Reales: Colecciones de Pintura de Felipe V e Isabel Farnesio, 2 vols., (Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 2004).
Barbeito 1994: José María Barbeito “Piezas de las colecciones artísticas del Alcázar enajenadas a la muerte de Carlos II. La Sala de las Furias”, en El Real Alcázar de Madrid, (Madrid: Nerea, 1994).
Baviera y Maura 2004: Adalberto de Baviera y Gabriel Maura Gamazo Documentos inéditos referentes a las postrimerías de la Casa de Austria en España, (Madrid: Real Academia de la Historia, 2004), t. II.
Castell 1957: Prosper Graf Zu Castell-Castell, Katalog der porträts im besitz des Fürsten zu Castell-Castell Schloss Castell, (Würzburg: Mainfränkische Hetfe, Heft 29, 1957).
Delaforce 2002: Angela Delaforce, Art and Patronage in eighteenth century Portugal, (Cambridge: Cambridge University Press, 2002).
Fernández Bayton 1985: Gloria Fernández Bayton, Inventarios Reales. Testamentaria del Rey Carlos II, Vol. III, (Madrid: Museo del Prado, 1985).
Fernández-Miranda 1988: Fernando Fernández-Miranda y Lozana, Inventarios reales. Carlos III, 3 vols., (Madrid: Ministerio de la Presidencia, Patrimonio Nacional, 1988).
Fialho 2011: Maria João Miranda Fialho, O Traje de Corte Feminino em Portugal. Da Época de D. Manuel I a D. Pedro II, tesis de maestría en Historia del Arte, Universidade Nova (Lisboa: 2011), (En web: https://run.unl.pt/handle/10362/12257; consultada el 23 de junio de 2024).
Flor y Flor 2013: Susana Varela Flor, Pedro Flor, Pintores de Lisboa Séculos XVII-XVIII A Irmandade de S. Lucas, (Lisboa: Scribe, 2013).
Flor 2014: Susana Varela Flor “A presença de artistas estrangeiros no Portugal restaurado”, en A Herança de Santos Simôes, Novas Perspectivas para o Estudo Da Azulejaria e Da Cerâmica, (Lisboa: Ediçôes Colibri, 2014), pp 413-438.
Flor 2016: Susana Varela Flor, “Portraits by Feliciano de Almeida (1635-1694) in Cosimo III de' Medici's Gallery”, RIHA Journal, 0144, (diciembre 2016).
Flor y Flor 2018: Susana Varela Flor y Pedro Flor, “Retratos do Paço Ducal de Vila Viçiosa”, Caxias, Fundação da Casa de Bragança, nº 6, Coleção Livros de Muitas Cousas, dir. Maria de Jesus Monge, (Vila Viçosa:Fundaçao da Casa de Bragança, 2018).
Franco 2010: José-Augusto Franço, O retrato na arte portuguesa, (Lisboa: Livros Horizonte, 2010).
Gonçalves 2012: Susana Cavaleiro Ferreira Nobre Gonçalves, A Arte do Retrato em Portugal no Tempo do Barroco (1683-1750). Conceitos, Tipologias e Protagonistas, tesis doctoral, Universidad de Lisboa, (Lisboa: 2012). (En web: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/8491; consultada el 18 de junio de 2024).
Lisboa 1998: Bento Coelho 1620-1708 e a Cultura do seu Tempo, dir. Luìs de Moura Sobral, (Lisboa: Palacio Nacional da Ajuda, 1998)
Madrazo 1920: Pedro de Madrazo, Catálogo de los cuadros del Museo del Prado, 11 ed. correg. y aument., (Madrid: Tipografía artística, 1920)
Nicolle 1925: Marcel Nicolle, La peinture française au musée du Prado, (París: Perrin, 1925).
Pimentel 2002: António Filipe Pimentel, Arquitectura y poder o real edificio de Mafra, (Lisboa: libros horizonte, 2002).
Pimentel 2008: António Filipe Pimentel, “Os pintores de d. João V e a invenção do retrato de corte”, Revista de história da arte nº 5, (2008), pp.133-151.
Serrâo 1999: Victor Serrâo “Feliciano de Almeida”, en Diccionario da Arte Barroca em Portugal, dir. José Fernandes Pereira, (Lisboa: Editorial Persença, 1989).
Serrâo 2018: Vitor Serrâo, “A pintura antiga na igreja de Nossa Senhora do Loreto”, en Igreja do Loreto – 500 anos (1518-2018), coor. Nunziatella Alessandrini, (Lisboa: Ed. da Confraternidade Italiana de Nossa Senhora do Loreto, 2018).
Vale 2014: Teresa Leonor M. Vale, “Un ambasciatore portoghese a Roma nel seicento (1676-1682): tra semplice acquisti di opere d’arte e collezionismo”, Studi di Memofonte 12 (2014), pp. 38-54.
Vandroux 2006: Annick Vandroux, “Quelques nouvelles de Claude Lebault peintre Bourguignon (Port de Chauvort 1665-1726)”, Trois Rivieres, nº 66, (2006).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Epiarte, S.L.