Abstract
This article tries to clarify the authorship proposed to Victor Wolfvoet from the end of the 17th century until nowadays, of the canvas of The Visitation at the church of Saint-Jacques in Antwerp. Here, it is proposed the painter Simon de Vos as its author. The documentary sources and the stylistic and technical analysis of the painting are taken as proofs to show the Simon de Vos authorship, comparing the painting with other similar works by the painter.
References
Alciato 1542: Alciato, Emblemata, 1542.
Angulo Íñiguez 1943: Diego Angulo Íñiguez, “Un cuadro de Simón de Vos en Lima”, Archivo Español de Arte, 16, (1943), p. 414.
Belgique 1987: Belgique, Les guides bleus, (Brussels, 1987).
De Bruyn 1991: Jean-Pierre De Bruyn, “Erasmus II Quellinus (1607-1678): addenda en corrigenda II”, Jaarboek Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, (1991), pp. 157-198.
De Tervarent 1958 : G. De Tervarent, Attributs et Symboles dans l’art profane 1450- 1600. Dictionnaire d’un langage perdu, (Geneve, 1958).
De Wit 1910: Jacob de Wit, De Kerken van Antwerpen, ed.J. de Bosschere, 1910 (1848).
Díaz Padrón 1975: Matías Díaz Padrón, “Simon de Vos en la catedral de Sevilla”, Archivo Español de Arte, nº 192, (1975), pp. 397-402.
Díaz Padrón 1999: Matías Díaz Padrón, “Dos cobres de Víctor Wolfvoet en el Museo San Carlos de México”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, Universidad de Valladolid, nº 65, (1999), pp. 323-328.
Díaz Padrón 2005: Matías Díaz Padrón, “Una nueva Visitación de la Virgen de Peter Paul Rubens”, Cuadernos de Arte e Iconografía, XIV, nº 28, (2005), pp. 255-279.
Díaz Padrón 2005: Matías Díaz Padrón, La Visitación de la Virgen. Peter Paul Rubens, (Madrid, 2005).
Díaz Padrón 2006: Matías Díaz Padrón, “Tres cobres restituidos a Víctor Wolfvoet, el más fiel seguidor de Rubens”, Archivo Español de Arte, nº 316, (2006), pp. 403-411.
Díaz Padrón 2008: Matías Díaz Padrón, “Una adoración de los reyes de Víctor Volfvoet en el coleccionismo madrileño”, Tendencias del Mercado del Arte, nº 18, (2008), pp. 32-33.
Díaz Padrón 2012: Matías Díaz Padrón, “Una Andrómeda con Perseo y Pegaso en la lejanía de Víctor Volfvoet atribuida a David Teniers en la galería Christie’s de Nueva York”, Tendencias del Mercado del Arte, nº 53, (2012), pp. 92-94.
Díaz Padrón 2012: Matías Díaz Padrón, “Tres nuevos cobres de Víctor Volfvoet con la Paz y la Guerra bajo la consigna de Rubens”, Archivo Español de Arte, LXXXV, (2012), pp. 75-94.
Díaz Padrón 2014: Matías Díaz Padrón, “Un Calvario de Víctor Wolfvoet en la colección Gerstenmaier”, Tendencias del Mercado del Arte, nº 68, (2014), pp. 82-84.
Ferguson 1966: G. Ferguson, Sings & Symbols in Christian Art, (New York, 1966).
Garín Llombart 1970: Felipe V. Garín Llombart, “Simon de Vos y Van der Poel en el Museo de Bellas Artes”, Archivo de Arte Valenciano, 41, (1970), pp. 31-32.
Hairs 1977: Marie-Louise Hairs, Dans le Sillage de Rubens las peintres d’histoire anversois au XVII siècle, (Liège, 1977).
Held 1957 : Julius Samuel Held, “Artis Pictoriae Amator: An Antwerp Art Patron and His Collection”, Gazette des Beaux-Arts, 50, (1957), pp. 53-84.
Hernando Álvarez 1990: E. Hernando Álvarez, “La colección de pinturas de don Juan Francisco de Goyeneche y su esposa”, Archivo Español de Arte, 250, (1990) pp. 331-335.
Legrand 1963: Francine- Claire Legrand, Les peintres flamands de genre au XVIIème siècle, (Brussels, 1963).
Lohse Belkin y Healy 2004: Kristin Lohse Belkin y Fiona Healy, A House of Art Rubens as Collector, Rubenianum, (2004).
Martin y Schepers 2016: Gregory Martin y Bert Schepers “Two Antwerp cabinets decorated by Victor Wolfvoet II”, The Burlington Magazine, 158, nº 1363, (2016), pp. 793-802.
Michalkowa 1977: Janina Michalkowa, “The tableaux de Simon de Vos dans les collections polonaises”, Bulletin du Musée National de Varsovie, XVII, (1977), pp. 1-21.
Michiels 1869: Alfred Michiels, Histoire de la Peinture Flamande depuis ses débuts jusqu’en 1864, VIII, (Paris, 1869).
Michiels 1882: Alfred Michiels, Van Dyck et ses Élèves, (Paris, 1882).
Müller 1989: J.M. Müller, Rubens: The Artist as Collector, (Princeton, 1989).
New Hollstein 2012: F. W. H. Hollstein, The new Hollstein Dutch & Flemish etchings, engravings and woodcuts 1450-1700. Anthony Van Dyck, II, (Amsterdam, 2012).
Strasbourg 2009: Peinture Flamande et hollandaise XVe-XVIIIe siècle, (Strasbourg, 2009)
Valeriano, Hieroglyphica…Ioanis Pierii Valeriani, Bale, ed. Príncipe, (1556).
Van Lerius 1855: Théodore Van Lerius, Notice des œuvres d’art de l’église St. Jacques, (Anvers, 1855).
Wurzbach 1906-1911: Alfred von Wurzbach, Niederländisches Kunstler Lexicon ans Gruma archivalister Farschungen, III, (Viena-Leipzig, 1906-1911).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2017 Epiarte, S.L.