PDF (Español (España))

Supplementary Files

Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))
Sin título (Español (España))

Keywords

Maestro de la tabla de San Benito de Montserrat
Cathedral of Salamanca
Chapel of Talavera
Benito Sánchez Galindo
Luis de Morales
Garrovillas de Alconétar
School of Toro
Luis del Castillo

How to Cite

González Martínez, E. (2024). About Benito Sánchez Galindo and the Master of the Panel of San Benito of Montserrat: Paintings from the Altarpiece of the Chapel of San Salvador or Talavera (Salamanca, Catedral Vieja). Philostrato. Revista De Historia Y Arte, 307–328. https://doi.org/10.25293/philostrato.2024.11

Abstract

   This article studies the paintings that are part of the Renaissance altarpiece located in the chapel of San Salvador or Talavera, in the Old Cathedral of Salamanca. Although different proposals had already been made about his authorship, the new contributions to the study of 16th century Spanish painting allow us to focus the question more precisely. In this way, the present study attributes them to an anonymous painter whose style is defined by the works published by Carmelo Solís and Isabel Mateo in the name of Benito Sánchez Galindo. However, subsequent investigations force us to separate the paintings from the hand of this master, so in this work the conventional name of the “Master of the panel of Saint Benedict of Montserrat” is coined, while it cannot be identified through documentary evidence. Likewise, it is related to the paintings on the altarpiece of the church of San Pedro in the Extremaduran town of Garrovillas de Alconétar.

https://doi.org/10.25293/philostrato.2024.11
PDF (Español (España))

References

Ávila, Buendía, Vera, García y Sureda 1998: Ana Ávila, José Rogelio Buendía, Luis Cervera, María Concepción García y Joan Sureda, El siglo del Renacimiento, (Madrid: Akal, 1998).

Casaseca Casaseca 1993: Antonio Casaseca Casaseca, Las catedrales de Salamanca, (León: Edilesa, 1993).

Fiz Fuertes 2003: Irune Fiz Fuertes, Lorenzo de Ávila, Juan de Borgoña II y su escuela. La recepción del Renacimiento en tierras de Zamora y León, (Benavente: Centro de Estudios Benaventanos "Ledo del Pozo", 2003).

Fiz Fuertes 2010: Irune Fiz Fuertes, “Aportaciones a la pintura salmantina de la primera mitad del siglo XVI”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte, 76, (2010), pp. 91-102.

Fiz Fuertes 2023: Irune Fiz Fuertes, Pintura y pintores en Zamora (1525-1580). Un estudio del caso sobre la asimilación del Renacimiento en el noroeste Castellano-Leonés y su irradiación, (Valladolid: Universidad de Valladolid, 2023).

Garriga Riera 2001: Joaquim Garriga Riera, “Benet Sanxes Galindo, pintor i poeta del segle XVI a Catalunya”, Estudi general: Revista de la Facultat de Lletres de la Universitat de Girona, 21, (2001), pp. 69-130.

Gómez Moreno 2003: Manuel Gómez Moreno, Catálogo Monumental de España. Provincia de Salamanca, (Salamanca: Caja Duero, 2003).

Madrid, Bilbao, Barcelona 2015: El divino Morales, ed. Leticia Ruiz Gómez, (Madrid– Bilbao-Barcelona: Museo Nacional del Prado-Museo de Bellas Artes-Museu Nacional d´Art de Catalunya, 2015).

Martín Nieto 2002: Dionisio Ángel Martín Nieto, “Luis de Morales y Lucas Mitata en el Sacro Convento de la Orden de Alcántara. Nuevas aportaciones documentales”, Revista de Estudios Extremeños, 58, 1, (2002), p. 31-91.

Mateo Gómez 2003: Isabel Mateo Gómez, “Dos nuevos Morales y obras de epígonos del pintor: Benito Sánchez Galindo y el Maestro de la Magdalena de Lille (Francia)”, Archivo Español de Arte, 303, 76, (2003), pp. 301-310.

Mélida 1924: José Ramón Mélida, Catálogo Monumental de España. Provincia de Cáceres. (1914-1916). (Madrid: Ministerio de Instrucción pública, 1924).

Pereda Espeso 2015: Felipe Pereda Espeso, “Luis de Morales, pintor divino” en El divino Morales, ed. Leticia Ruiz Gómez, (Madrid-Bilbao-Barcelona: Museo Nacional del Prado-Museo de Bellas Artes-Museu Nacional d´Art de Catalunya, 2015), pp. 45-57.

Rodríguez de Ceballos 1978: Alfonso G. Rodríguez de Ceballos, Las catedrales de Salamanca, (León: Everest, 1978).

Ruiz Gómez 2015: Leticia Ruiz Gómez, “Luis de Morales: divino y humano”, en El divino Morales, ed. Leticia Ruiz Gómez, (Madrid-Bilbao-Barcelona: Museo Nacional del Prado-Museo de Bellas Artes-Museu Nacional d´Art de Catalunya, 2015), pp. 17-43.

Solís Rodríguez 1977: Carmelo Solís Rodríguez, “Luis de Morales. Nuevas aportaciones documentales”, Revista de Estudios Extremeños, 33, 3, (1977), pp. 571-652.

Solís Rodríguez 1999: Carmelo Solís Rodríguez, Luis de Morales, (Badajoz: Fundación Caja de Badajoz, 1999).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Epiarte S.L.

Downloads

Download data is not yet available.