Abstract
Patrimonio Nacional preserves one of the most complete catalogues of paintings by Coxcie, distributed between the Monastery of the Escorial, Gallery of the Royal Collections and Monastery of the Descalzas Reales of Madrid. Except for Christ on the way to Calvary, the entire collection is imbued with the peculiar Romanist academicism of the artist’s mature years from the 50s, in which the artist achieves a perfect integration of the lesson learned in Italy to the Flemish taste. The restoration of all the pieces during the last two decades has made it possible to clarify some questions about the physical state of the pieces, as well as determine new sources of inspiration for their compositions.
References
Fuentes documentales:
Madrid, Archivo General de Palacio (AGP)
Archivo Delegación de El Escorial, 1971, exp. 8, Caja 409/1/1.
Patronatos, San Lorenzo, cajas 82 y 83.
“Entrega primera”, 1574, fols. 197, 198-199, 208 y 209.
“Entrega Quarta”, 1584, fols. 102, 103-104.
“Entrega Quinta”, 1586, fols. 78, 79 y 80.
Reinados, Fernando VII, Caja 357, Exp. 2, núms. 60 y 62.
Razón de los quadros… que se han imbentariado en el Combento del Rosario por la comisión de la Rl. Academia de Sn. Fernando … y todo se ha trasladado a dha. Rl. Academia. 1813.
Reinados, Fernando VII, Caja 357, Exp. 5, n. 235.
Imbentario principiado en el Depósito del Rosario de las Pinturas en el existentes el día 23 de julio de 1813.
Sección Administrativa, Leg. 773.
Inventario del Real Sitio de San Lorenzo de 1838, n. 1.
Sección Administrativa, Legajo 1187, Exp. 10.
Francisco Vicente, “Memoria de pinturas restauradas al sr. intendente de la Casa Real” 1887.
Bibliografía:
Alba 2016: Laura Alba, “El Descendimiento de Rogier van der Weyden. Aspectos técnicos de sus copias más fieles”, en Roger van der Weyden y España, ed. Lorne Campbell y José Juan Pérez Preciado, (Madrid: Museo Nacional del Prado, 2016), pp. 142-153.
Álvarez Cabanas 1934: Andrés Álvarez Cabanas, “Michel Coxcie en El Escorial”, Religión y cultura, XXVI, año VII, (1934), pp. 225-234.
Benito 1999: Fernando Benito, “San Pedro”, en Pintura europea en colecciones valencianas, ed. Fernando Benito, (Valencia, Museo de Bellas Artes, 1999), pp. 42-43.
Bermejo 1820: Damián Bermejo, Descripción artística del Real Monasterio de S. Lorenzo del Escorial y sus preciosidades después de la invasión francesa, (Madrid: Imp. Rosa Sanz, 1820).
Berwick y Alba 1891: Duquesa de Berwick y de Alba, Documentos escogidos del Archivo de la Casa de Alba, (Madrid: Manuel Tello, 1891).
Bouza 2000: Fernando Bouza, “Pinturas y pintores en San Lorenzo El Real antes de la intervención de Velázquez. Una descripción escurialense en la Biblioteca de Ajuda de Lisboa” (H. 1650), Reales Sitios, 143, (2000), pp. 64-75: pp. 67, 70 y 74.
Cartas 1877: “Cartas de d. Juan de Zúñiga, embajador de Felipe II en Roma”, Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, VII, (1877), pp. 301-302.
Checa Cremades 2010: Fernando Checa, Los inventarios de Carlos V y la familia imperial, (Madrid: Fernando Villaverde Ediciones. 2010), pp. 89-834.
Dacos 1964: Nicole Dacos, “Michel Coxcie. Peinture à fresque et imitation de Raphaël”, en Les peintres belges à Rome au XVIe siécle, (Bruselas: L’Institut historique belge de Rome, Bruselas, I, 1964), pp. 23-30.
Dacos 1993: Nicole Dacos, “Michiel Coxcie et les romanistes. A propos de quelques inédits”, en Michel Coxcie, pictor regis (1499-1592), (Malinas: International colloquium, 1993), pp. 55-92.
Díaz Padrón 1986: Matías Díaz Padrón, “Una tabla desconocida de Michel Coxcie en la Universidad Complutense El Camino al Calvario”, Academia, 63, (1986), pp. 97-104.
Diéguez Rodríguez 2010: Ana Diéguez Rodríguez, “Precisiones a la historia documental de las copias de Michiel Coxcie del Descendimiento de Roger van der Weyden en las colecciones reales”, Quintana, 9, (2010), pp. 105-117.
Diéguez Rodríguez 2017: Ana Diéguez Rodríguez, “Más precisiones sobre algunas obras de Michael Coxcie en España: La lamentación sobre lienzo de El Escorial y la Resurrección de Cristo del Antiguo Convento de los Agustinos de Medina del Campo (Valladolid)”, Libros de la Corte, 14, 9, (2017), pp. 122-136 (doi: https://doi.org/10.15366/ldc2017.9.14.002).
Falomir 2014: Miguel Falomir, Las Furias. Alegoría política y desafío artístico (Madrid, Museo Nacional del Prado, 2014).
Fernández Soriano 2013: Fernández Soriano, “Miguel Coxcie”; y Koenraad Jonckheere, Michiel Coxcie. De Vlaamse Rafaël (Leuven: Davidsfonds, 2013).
García-Frías Checa 2004: Carmen García-Frías Checa, “Una obra perdida de Tiziano: La Anunciación de la antigua capilla del Palacio de Aranjuez”, Reales Sitios, 159, (2004), pp. 74-77.
García-Frías Checa 2008: Carmen García-Frías, “Cristo con la cruz a cuestas de Michiel Coxcie”, en Carlos V en Yuste: Muerte y gloria eterna, ed. Carmen García-Frías, (Monasterio de Yuste: Patrimonio Nacional, 2008), pp. 246-247.
Gerard 1983: Véronique Gerard, “Los sitios de devoción en el Alcázar de Madrid: capilla y oratorios”, Archivo Español de Arte, 221, (1983), pp. 275-283.
Herrero 2019: Concha Herrero, "Le carton de L'entrée des animaux dans l'arche de Noé et les tapisseries de L'Histoire de Noé de la collection royale d'Espagne”, en Le Martyre de saint Paul: renaissance d'un chef-d’œuvre de papier, dir. Bérengère De Laveleye - Cecilia Paredes, (Bruselas: Musée de la Ville de Bruxelles, 2019), pp. 405-432.
Japón 2019: Rafael Japón, “Un desconocido ‘San Juan Bautista’ de Michiel Coxcie en el Sagrario de la Catedral de Granada”, Philostrato. Revista de Historia y Arte, (2019), pp. 98-110.
Mander 2000: Karel van Mander, Le vite degli illustri pittori fiamminghi, olandesi e tedeschi (Roma: Apeiron Editori, 2000), p. 263.
Mármol 2001: Mª Dolores Mármol, “Inventario de los bienes muebles que quedaron de Carlos V en Yuste”, Cuadernos de Arte y Arqueología, X, 19, (2001), p. 34.
Martens y Santa Clara 2012: Didier Martens e Isabel Santa Clara, “Exotisme flamand mitigé à Madère: les huit Coxcie de la cathédrale de Funchal”, Handelingen Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen, (2012), pp. 71-113.
Martín González 1950: Juan José Martín González, “El Palacio de Carlos V en Yuste”, Archivo Español de Arte, 91, (1950), pp. 237-238.
Michiel Coxcie 1993: Michiel Coxcie, pictor regis (1499-1592). Internationaal colloquium, Mechelen, 1992, ed. Raphael de Smedt, (Malinas: Cercle Archéologique, Littéraire et Artistique de Malines, 1993).
Michiel Coxcie 2013: Michiel Coxcie (1499-1592) and the Giants of his Age, ed. Koenraad Jonckheere (Leuven: M-Museum, London/Turnhout: Harvey Miller Publishers, 2013).
Muller 1989: Jeffrey M. Muller, Rubens: The Artists as Collector, (New Jersey: Princeton University Press, 1989).
Ollero Butler 1975: Jacobo Ollero Butler, “Miguel Coxcie y su obra en España”, Archivo Español de Arte, 190-191, (1975), pp. 165-198.
Ollero Butler 2008: Jacobo Ollero, “Miguel Coxcie”; Víctor Fernández Soriano, “Michel Coxcie, pintor grato a la casa de Habsburgo”, Archivo Español de Arte, 322, (2008), pp. 191-196.
Pérez de Tudela 2017: Almudena Pérez de Tudela, Los inventarios de doña Juana de Austria, princesa de Portugal (1535-1573), (Jaén: Universidad de Jaén, 2017).
Pérez de Tudela 2013: Almudena Pérez de Tudela, “Michiel Coxcie, pintor de corte”, en Michiel Coxcie (1499-1592) and the Giants of his Age, ed. Koenraad Jonckheere (Leuven: M-Museum, London/Turnhout: Harvey Miller Publishers, 2013) pp. 100-115.
Perla 2008: Ángel Perla, “Una vista al monasterio de San Jerónimo de Yuste”, en El monasterio de Yuste, dir. Fernando Checa, (Madrid: Fundación Caja Madrid, 2008), pp. 47, 53 y 54.
Poleró 1857: Vicente Poleró, Catálogo de los cuadros del Real Monasterio de San Lorenzo llamado de El Escorial, (Madrid: Imp. Tejado, 1857), pp. 104-105.
Ponz 1788: Antonio Ponz, Viaje de España (1788), (Madrid: Aguilar, 1988).
Rodríguez G. de Ceballos 2000: Alfonso Rodríguez Gutiérrez de Ceballos, “El cardenal Granvela, gestor y mentor artístico de Felipe”, en Felipe II y las artes, (Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2000), pp. 149-159.
Roger van der Weyden 2016: Roger van der Weyden y España, ed. Lorne Campbell y José Juan Pérez Preciado, (Madrid: Museo Nacional del Prado, 2016), pp. 142-153.
Santa María 2000: Luis de Santa María, A la Cassa y Monasterio ymperial de St. Hrmo. De Yuste (1620-1629), (Madrid: Fundación Caja Madrid, 2000).
Santos 1667: Francisco de los Santos, Descripción breve del Monasterio de San Lorenzo el Real del Escorial, (Madrid: Imprenta Real, 1667).
Serrâo 1997: Vitor Serrâo, “La peinture maniériste portugaise entre la Flandre et Rome, 1550-1620”, en Fiamminghi a Roma 1508-1608, dir. Nicole Dacos, (Roma: Bolletino d’arte, 1997).
Sigüenza 1988: José de Sigüenza, La fundación del Monasterio de San Lorenzo El Real, (Madrid: Turner, 1988).
Smedt 2010: Raphael de Smedt, “La réception de Michel Coxcie en Espagne”, Revue belge d’archéologie et d’histoire de l’art, 79, (2010), pp. 71-83.
Tilve Jar 2016: Mª Ángeles Tilve Jar, “El Tributo al César de Michiel Coxcie en el Museo de Pontevedra”, (En web: https://museo.depo.gal/es/-/coneces-o-tributo-o-cesar; consultado el 15/01/2016), pp. 1-9.
Vasari 2005: Giorgio Vasari, Les vies des meilleurs peintres, sculpteurs et architectes (Arles: Thesaurus, 2005), Libro X, p. 176.
Vervoot 2001: Renilde Vervoot, “Die verschollen geglaubten Tapisserien von Herzog Christoph von Württemberg (+1568)”, Jahrbuch des Kunsthistorischen Museum, Wien, 2, (2001), pp. 85-103.
Ximénez 1764: Andrés Ximénez, Descripción del Real Monasterio de San Lorenzo del Escorial, (Madrid: Imprenta de Antonio Marín, 1764).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Epiarte S.L.