PDF (Español (España))

Supplementary Files

Declaración de autoría (Español (España))
"La Virgen de los Carmelitas" del Museo Lázaro Galdiano (Español (España))
Pies de imagen en word (Español (España))
Fig. 1 (Español (España))
Fig. 2 (Español (España))
Fig.3 (Español (España))
Fig.4 (Español (España))
Fig.5 (Español (España))
Fig.6 (Español (España))

Keywords

Flemish painting
16th century
Antwerp Mannerism
Master of 1518
Carmelite Order
Emerentia
Jese Tree
Lázaro Galdiano.

How to Cite

Acevedo de la Morena, D. (2019). The Virgin of the Carmelites of the Lázaro Galdiano Museum: matters about iconography and authorship. Philostrato. Revista De Historia Y Arte, (6), 81–97. https://doi.org/10.25293/philostrato.2019.09

Abstract

In the following lines, we study "The Virgin of the Carmelites", an oil on panel painting preserved in the Lázaro Galdiano Museum in Madrid. The painting was made in Flanders in the first decades of the sixteenth century and nowadays it is still considered as anonymous. In this article we have reviewed the different authorship hypotheses that have been proposed concerning the piece. Nevertheless, we are now introducing a new one, namely, that the author is the Master of 1518. Besides the questions related to authorship are developed, the represented iconography is also analyzed.

https://doi.org/10.25293/philostrato.2019.09
PDF (Español (España))

References

Ainsworth 2014: Maryan W. Ainsworth, “Pieter Coecke van Aelst as a panel painter” en Grand Design. Pieter Coeck van Aelst and Renaissance Tapestry, dir. Elizabeth Cleland, (New Haven-London: The Metropolitan Museum of Art, Yale University Press, 2014), pp. 22-35.

Bergmans 1971: Simone Bergmans “Une Résurrection du premier quart du XVI siècle anversois atrribuable a Jan van Dornicke alias le maitre de 1518”, Gentse Bijdragen tot de Interieurgeschiedenis, (1971), pp.61-79.

Born 2002: Anick Born “Le Maître De 1518 Alias Jan Mertens Van Dornicke (?), Auteur Des Volets Peints Et Des Sculptures Du Retable De La Vie De La Vierge De Lübeck?”, Retables Brabançons Des XVe Et XVIe Siècles, ed. S. Guillot de Suduiraut, (París: Musée du Louvre, 2002), pp. 579–614.

Camón 1951: José Camón Aznar, Guía del Museo Lázaro Galdiano, (Madrid: Fundación Lázaro Galdiano, 1951), pp. 94-95.

Campbell 2014: Lorne Campbell, The Sixteenth Century Netherlandish Paintings with French Paintings before 1600, (Londres: National Gallery, 2014).

Camps 1950: Emilio Camps Cazorla, Inventario del Museo Lázaro Galdiano (1949-1950), (Inédito).

Emond 1961: Cecile Emond, L' iconographie carmèlitaine dans les anciens Pays-Bas méridionaux, 2 vols., (Bruselas: Palais des academies, 1961).

Espinosa 2003: Carmen Espinosa Martín, “La colección pictórica de Lázaro. Nuevas aportaciones para su estudio” en Grandes Maestros del Museo Lázaro Galdiano, coord. Letizia Arbeteta, (A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza, 2003), pp. 57-82.

Friedländer 1974: Max J. Friedländer, Max J., Early netherlandish Painting, Volume XI. The Antwerp Mannerists. Adrien Ysenbrant, (Leyden: A. W. Sijthoff, 1974), pp. 29-33.

Lázaro Galdiano 1926: José Lázaro Galdiano, La Colección Lázaro de Madrid, Tomo II, (Madrid: La España Moderna, 1926), p. 460.

López Redondo 2003: Ámparo López Redondo, “The Virgin of the Carmelites" en The heart of Spain. A rare Exhibition of Spain´s Religius Art, Antiquities and Icons, (Louisiana: Alexandria, 2003), pp. 109 y 224.

Madrid 2014: A su imagen. Arte, cultura y religión, ed. Isidro Bango, (Madrid: TF Editores, 2014).

Madrid 2018: Tablas flamencas de los siglos XV y XVI del Museo Lázaro Galdiano, ed. Didier Martens y Ámparo López Redondo, (Madrid: Fundación Lázaro Galdiano, 2017).

Manzarbeitia 2009: Santiago Manzarbeitia Valle, “El Árbol de Jesé”, Revista Digital de Iconografía Medieval, nº 2, vol. I, (2009), pp. 1-8.

Réau 1947: Louis Réau, Iconografía del Arte Cristiano. Iconografía de la Biblia – Nuevo Testamento. Tomo 1, Volumen 2, (Barcelona: Ediciones del Serbal, 2008).

Smet 1987: Joaquín O. Carm. Smet, Los Carmelitas. Historia de la Orden del Carmen, I. Los orígenes. En busca de la identidad (ca. 1206-1563), (Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos, 1987).

Trens 1947: Manuel Trens, María. Iconografía de la Virgen en el arte español, (Madrid: Editorial plus Ultra, 1947).

Vetter 1962: Mária Vetter Ewald, “La «Tabla de los Carmelitas» del Museo Lázaro Galdiano”, Goya, núm.47, (1962), pp. 330-337.

De Vos 1969: D. de Vos, “Maitre de 1518”, Primitifs flamands et anonymes. Maîtres aux noms d'emprunt des Pays-Bas méridionaux du XVe et du début du XVIe siècle, (Brujas: Tielt, 1969), pp. 174-175.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Epiarte, S.L.

Downloads

Download data is not yet available.