PDF (Español (España))

Supplementary Files

Fig. 1 – Bautismo de Cristo. Alonso Vázquez, h. 1600-1603. Paradero desconocido. (Español (España))
Fig. 2 - Imposición de la casulla a San Ildefonso. Alonso Vázquez, h. 1600-1603. Paradero desconocido. (Español (España))
Fig. 3 - Imposición de la casulla a San Ildefonso. Pedro de Campaña, 1555. Retablo del Mariscal, Catedral de Sevilla. (Español (España))
Fig. 4 - Adoración de los Magos. Marten de Vos (inv.), perteneciente a la serie “San Pablo y escenas de la vida de Cristo”. (Español (España))
Fig. 5 – Bautismo de Cristo. Cornelis Cort, 1578. (Español (España))
Fig. 6 – Resurección de Cristo. Marten de Vos (inv.) y Wierix (imp.), perteneciente a la serie “La Pasión de Cristo” / Resurrección de Cristo. Alonso Vázquez, 1590. Iglesia de Santa Ana, Sevilla / Resurección de Cristo. Marten de Vos (inv.), perteneciente (Español (España))
Fig. 7 – San Cristóbal. Marten de Vos (inv.) y Christian de Passe I (imp.) (Español (España))
ESTA FIGURA DEBE SER ELIMINADA DEL ARTÍCULO (Español (España))

Keywords

Alonso Vázquez
Sevilla
Baptism
St Ildefonso
Marten de Vos
Engraving.

How to Cite

Escuredo Barrado, E. (2019). Two new tables of Alonso Vázquez and the influence of Marten de Vos. Philostrato. Revista De Historia Y Arte, (5), 79–93. https://doi.org/10.25293/philostrato.2019.04

Abstract

Thanks to the discovery of two new tables, the catalogue of Alonso Vázquez, an outstanding painter in the Sevilla siècle, is expanded. The in-depth study and the analysis offers significant contributions and allows to establish relationships with other preserved paintings of the artist, while determining the influence that had the flamenco Marten de Vos in his compositions, both in Sevillian works as in its final stage, which was developed in Mexico from 1603.

https://doi.org/10.25293/philostrato.2019.04
PDF (Español (España))

References

Angulo Íñiguez 1957: Diego Angulo Íñiguez, "Martin de Vos en España y Méjico", Miscellanea Prof. Dr. D. Roggen, (Amberes: De Sikkel, 1957), pp. 9-14.

Carmona Muela 2009: Juan Carmona Muela, Iconografía de los Santos, (Madrid: Akal, 2009).

Dacos 2014: Nicole Dacos, «Roma quanta fuit». O la invención del paisaje en ruinas, (Barcelona: Acantilado, 2014).

De la Garza 2002: Mercedes de la Garza: “Simbolismo de los loros en el mundo indígena mesoamericano”, Revista de la Universidad de México, nº 595, (2002) pp. 3-9.

De Ramaix y West 2012: Isabel De Ramaix y Miriam West (ed.), The Illustrated Bartsch. Jon Sadeler I, vol. 70, part 1, (Londres: Abaris Book, 2012).

Fernández López 2002: José Fernández López: Programas iconográficos de la pintura barroca sevillana, (Sevilla: Universidad de Sevilla, 2002).

Lepri 2000: Nicoletta Lepri, “Matteo da Leccia e Vasari”, Bolletino d’informazione / Brigata Aretina degli Amici dei Monumenti, nº 34, (2000), pp. 21-29.

Lomazzo 1590: Gianpaolo Lomazzo, Idea del tempio della pittura, (Milano: Paolo Gottardo Pronto, 1590).

López Torrijos 1978: Rosa López Torrijos, “Iconografía de San Ildefonso desde Sus orígenes hasta el siglo XVIII”, Cuadernos de Arte e Iconografía, tomo 51, nº 204, (1978), pp. 430-437.

Mâle 1951: Emile Mâle, L'art religieux de la fin du XVIe, siécle du XVIIe. siécle et du XVIII siécle, (París: Armand Collin, 1951).

Navarrete 1995: Benito Navarrete Prieto, “Precisiones y adiciones al catálogo de Alonso Vázquez y Francisco Pacheco”, Archivo hispalense: Revista histórica, literaria y artística, nº 328, tomo 78, (1995).

Pacheco 1649: Francisco Pacheco, Arte de la Pintura, libro III, (Sevilla: Impresor Simón Fajardo, 1649), pp. 149-162.

Palomino 1715-1724: Antonio Palomino, Museo pictórico y escala óptica, (Madrid: Aguilar, ed. 1947).

Palomero Páramo 2005: Jesús Palomero Páramo, “Las últimas voluntades y el inventario de bienes del pintor Alonso Vázquez”, Anales del Instituto de Investigaciones Estéticas, nº 86, (2005).

Palomero Páramo 2019: Jesús Palomero Páramo, “Los pintores sevillanos contra Alonso Vázquez por negarse a repartir los frescos del convento de San Francisco: injurias, amenazas y atentados. ¡A las armas!”, en Las ruinas. Concepto, tratamiento y conservación, María del Valle Gómez de Terreros Guardiola y Luis Pérez-Prat Durbán (eds.), (Huelva: Universidad de Huelva, 2019), pp. 299- 242.

Porras 2018: Stephanie Porras, “Trading with the enemy: The Spanish market for Antwerp prints and paintings during the Revolt”, en Netherlandish art and luxury goods in Renaissance Spain, Daan Van Heesch, Robrecht Janssen y Jan Van der Stock (eds.), (Nueva York: Harvey Miller Publisher, 2018), pp. 93-106.

Ruiz Gomar Campos 1985: José Rogelio Ruiz Gomar Campos, “El paso de Alonso Vázquez a Nueva España”, en Andalucía y América en el Siglo XVII: actas de las III Jornadas de Andalucía y América, vol. 2, Bibiano Torres Ramírez y José J. Hernández Palomo (coord.), (La Rábida: Universidad de Santa María de la Rábida, 1985), págs. 163-170.

Salazar de Mendoza 1618: Pedro Salazar de Mendoza, El Glorioso Doctor San Ildefonso, Arçobispo de Toledo. Primado de las Españas, (Toledo: Diego Rodríguez impresor, 1618).

Sapori 2007: Giovanna Sapori, Fiamminghi nel cantiere Italia, 1560-1600, (Nápoles: Electa, 2007).

Schuckman y De Hood 1996: Christiaan Schuckman, (comp.) y D. De Hood Scheffer (ed.), Hollstein’s Duch & Flemis etchings, engravings and woodcuts 1450-1700, vol. XLIV - XLV, Text, (Rotterdam: Sound&Vision Interactive, 1996).

Serrera Contreras 1991: Juan Miguel Serrera Contreras, “Alonso Vázquez: el retablo mayor del Hospital de las Cinco Llagas”, Archivo hispalense: Revista histórica, literaria y artística, tomo 74, nº 227, (1991), pp. 139-184.

Valdivieso González 1992: Enrique Valdivieso González, Historia de la pintura sevillana, (Sevilla: Guadalquivir S.L., 1992).

Valdivieso González 2008: Enrique Valdivieso González, Pedro de Campaña, (Sevilla: Fundación Endesa, 2008).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2019 Epiarte, S.L.

Downloads

Download data is not yet available.