Abstract
The hangings are one of the most important elements of the Throne Room of the Royal Palace of Madrid. Using a scarcely studied document, this paper examines their configuration, the problems that arose during their installation, and the involvement of the various workers responsible for setting up the textile ensemble brought from Italy. Additionally, the paper provides an overview of the room's evolution over the centuries, analyzing the elements that have changed since the 18th century to give the space its current appearance.
References
Fuentes documentales:
Madrid, Archivo General de Palacio (AGP)
Reinados, Carlos III, leg. 88.1, Coste que tubo el colocar en el Salón de los Reinos del Palacio de Madrid la colgadura y dosel que vinieron de Nápoles, 1771-1772.
Registros, 04807, Testamentaría del Señor D.n Fernando 7.o de Borbón, 1834.
Signatura General de Cajas (Personal)
- Caja 151, exp. 2. Bernabé Arroyo
- Caja 449, exp. 6. Alfonso Gómez de Ortega
- Caja 543, exp. 43. Edmond Legougeux
- Caja 814, exp. 18. Julián Pérez
- Caja 12.960, exp. 21. Andrés Ximénez
- Caja 16.642, exp. 15. Edmundo Legougeur
Bibliografía:
Amaro Martos 2018: Ismael Amaro Martos, "El mercado textil en la España del siglo XVIII", en Coleccionismo, mecenazgo y mercado artístico: su proyección en Europa y América, de Antonio Holguera Cabrera, Ester Prieto Ustio, y María Uriondo Lozano, (España: Universidad de Sevilla, 2018), pp. 681-699.
Arias y Alba 2007: Elena Arias y Laura Alba. “Los leones de Matteo Bonuccelli conservados en el Museo Nacional del Prado. Aportaciones a la historia desde el incendio del Alcázar hasta la actualidad a través de su restauración”, en Velázquez. Esculturas para el Alcázar, dir. José María Luzón Nogué, (Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando- CEEH, 2007), pp. 331-343.
Barrero Sevillano 1979: M.ª Luisa Barreno Sevillano, "Doseles bordados para la Corona española en el siglo XVIII", Reales Sitios, n.o XVI, 60, (1979), pp. 49-56.
Benito García 1991: Pilar Benito García, "Los textiles y el mobiliario del Palacio Real de Madrid", Reales Sitios, n.o 109, (1991), pp. 49-60.
Benito García 2001: Pilar Benito García, "El Oficio de Tapicería del Palacio Real de Madrid", Arbor, n.o CLXIX, 665, (2001), pp. 193-219.
Benito García 2014: Pilar Benito García, "El Salón del Trono del Palacio Real de Madrid", Reales Sitios, n.o 200, (2014), pp. 51-67.
Benito García 2015: Pilar Benito García, Paraísos de seda. Tejidos y bordados de las casas del Príncipe en los reales sitios de El Pardo y El Escorial, tesis doctoral, Universitat de València, (Valencia: 2015).
Cruz Yábar 2017: Juan María Cruz Yábar, “La segunda etapa del Salón de los Espejos: los bufetes y morillos encargados por Velázquez a Italia (1649-1660)”, Anales de Historia de Arte, vol. 27, (2017), pp. 113-138. (doi: https://doi.org/10.5209/ANHA.57484).
Deville 1878: Jules Deville, Dictionnaire du Tapissier critique et historique de l’ameublement français, (París: C. Claesen, éditeur, 1878).
Fernández-Miranda 1989: Fernando Fernández-Miranda y Lozana, Inventarios Reales. Carlos III. 1789, vol. III, (Madrid: Patrimonio Nacional, 1989).
García Fernández 2011: Ma Soledad García Fernández, "Sillón del Trono de Carlos III", en Tesoros de los Palacios Reales de España. Una historia compartida, ed. Pilar Benito García y Álvaro Soler del Campo, (Madrid: Patrimonio Nacional, 2011), p. 543.
García Fernández 2016: Ma Soledad García Fernández, "Trono de Carlos III", en Carlos III. Majestad y ornato en los escenarios del rey Ilustrado, de Pilar Benito García, Javier Jordán de Urríes y de la Colina, y José Luis Sancho Gaspar, (Madrid: Patrimonio Nacional, 2016), pp. 220-21.
Herrero Sanz 2007: María Jesús Herrero Sanz, “Las esculturas de Velázquez para el Salón de los Espejos del Alcázar. Los leones de Matteo Bonuccelli”, en Velázquez. Esculturas para el Alcázar, dir. José María Luzón Nogué, (Madrid: Real Academia de Bellas Artes de San Fernando- CEEH, 2007), pp. 145-160.
López Castán 2008: Ángel López Castán, "Los mozos del oficio de la Real Tapicería y la creación de los muebles para la Jornada de Barcelona de 1808", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte 20, (2008), pp. 127-142.
Mateos Martín 2022: Mario Mateos Martín, Peonías, Carpas, Caoba y Limoncillo. Gasparini, Canops y el despacho secreto de Carlos III, (Madrid: Patrimonio Nacional, 2022).
Parcerisa y Quadrado 1853: Francisco Javier Parcerisa y José María Quadrado, Madrid, (Zocodover, 1853).
Sánchez Casado 2023: Antonio Sánchez Casado, "Localización de los reales talleres de ebanistería: indicios, conjeturas e hipótesis", Res Mobilis 12, n.o 15, (2023), pp. 58-87 (doi: https://doi.org/10.17811/rm.12.15.2023.58-87).
Sancho Gaspar 1993: José Luis Sancho Gaspar, "Francisco Sabatini y el conde Gazzola. Rococó y motivos chinescos en los Palacios Reales", Reales Sitios, n.o 117, (1993), pp. 17-26
Sancho Gaspar 2000: José Luis Sancho Gaspar, "Una decoración napolitana para Carlos III, Rey de España: el Salón del Trono del Palacio Real de Madrid", Antologia di Belle Arti, n.o 59-60-61-62, (2000), pp. 83-105.
Sancho Gaspar 2000: José Luis Sancho Gaspar, "Vestir Palacio a la moda. Carlos III y el amueblamiento textil del Palacio Real de Madrid", Archivo Español de Arte, n.o LXXIII, 90, (2000), pp. 117-31.
Sancho Gaspar 2016: José Luis Sancho Gaspar, "El Salón del Trono en el Palacio Real de Madrid", en Carlos III. Majestad y ornato en los escenarios del rey Ilustrado, de Pilar Benito García, Javier Jordán de Urríes y de la Colina, y José Luis Sancho Gaspar, (Madrid: Patrimonio Nacional, 2016), pp. 209-19.
Sancho Gaspar 2017: José Luis Sancho Gaspar, El Salón del Trono del Palacio Real de Madrid, (Madrid: Patrimonio Nacional, 2017).
Sancho Gaspar 2018: José Luis Sancho Gaspar, “Función y decoro. El mobiliario del Palacio Real de Madrid bajo Carlos III”, Librosdelacorte.es, n.º 17. Año 10, (2018), pp. 258-310 (doi: https://doi.org/10.15366/ldc2018.10.17).
Sancho y Gómez 2020: José Luis Sancho Gaspar y Raúl Gómez Escribano, "El Salón del Trono de Carlos IV en el Palacio Real de Madrid por Francesco Sabatini", Archivo Español de Arte XCIII, no 372, (diciembre de 2020), pp. 359-74 (doi: https://doi.org/10.3989/aearte.2020.24).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Epiarte, S.L.