PDF (Español (España))

Keywords

Stucco; Mural painting; Gaspar Becerra; Romulo Cincinato; El Pardo’s palace; Infantado’s palace; Renaissance

How to Cite

Martínez Jiménez, N. (2025). More than Mouldings: Stucco Decoration and the Spatial Renovation of Hispanic Palaces in the Sixteenth Century. Philostrato. Revista De Historia Y Arte, 89–110. https://doi.org/10.25293/philostrato.2025.04

Abstract

   This article presents a novel research on stucco decorations, focusing on the impact of the circulation of artists, models and ideas in the transformation of the palatial residences of the 16th century.

https://doi.org/10.25293/philostrato.2025.04
PDF (Español (España))

References

Bibliografía:

Arias Martínez 2015: Manuel Arias Martínez, “Los modelos tridimensionales de Gaspar Becerra y la uniformidad del Romanismo en España”, Hispanic Research Journal, 16:5, (2015), pp. 423-440 (doi: https://doi.org/10.1080/14682737.2015.1124188).

Arias Martínez 2020: Manuel Arias Martínez, Gaspar Becerra en España. Entre la pintura y la escultura, (Astorga, Centro de Estudios Astorganos Marcelo Macías e Instituto de Estudios Giennenses, 2020).

Barranquero Contento 2014: José Javier Barranquero Contento, “Los Perolli en la Mancha: nuevas aportaciones”, Archivo Español de Arte, 346 (2014), pp. 171-178.

Blázquez Mateos 2003: Eduardo Blázquez Mateos, El edén manchego. El palacio de los Bazán como templo de la Fama, (Ciudad Real: Instituto de Estudios Manchegos, 2003).

Cali 1987: Maria Cali, “Francesco da Urbino, Romolo Cincinnati e l’ambiente romano di Claudio Tolomei nei rapporti fra Italia e Spagna”, Prospettiva, 48, (1987), pp. 25-30.

Davidson 1967: Bernice Davidson, “Daniele da Volterra and the Orsini Chapel -II”, The Burlington Magazine, 775, 109, (1967), pp. 552-561.

Elet 2020: Yvonne Elet, “Stucco as substrate and Surface in Quatrocento florence (and beyond), en The Art of sculpture in fifteenth-century Italy ,ed. Amy R. Bloch, Daniel M. Zolli, (Cambridge: Cambridge University Press, 2020), 285, 283-313.

Fuentes Ortiz 1992: Vicente Fuentes Ortiz, “El pintor Julio de Aquiles: aportes documentales a su vida y su obra”, Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, (1992), pp. 83-93.

García Álvarez 2001: César García Álvarez, El simbolismo del grutesco renacentista, (León: Universidad de León, 2001).

García Frías 2005: Carmen García-Frías Checa, Gaspar Becerra y las pinturas de la Torre de la Reina del Palacio de El Pardo. Una nueva lectura tras su restauración, (Madrid: Patrimonio Nacional, 2005).

Herrera Casado 1998: Antonio Herrera Casado, La capilla de Luis de Lucena, (Guadalajara: AACHE, 1998).

Herrera Casado 2013: Antonio Herrera Casado, Arto y humanista en Guadalajara, (Guadalajara: AACHE, 2013).

Hirst 1967: Michael Hirst, “Daniele Volterrra and the Orsini Chapel- I.: The chronology and the Altar Piece”, The Burlington Magazine, 774, 109, (1967), pp. 498-507+509.

López Torrijos 2000: Rosa López Torrijos, “Juan Bautista Perolli. Obras genovesas. I”, Archivo Español de Arte, 289, 73, (2000), pp. 1-22.

López Torrijos 2002: Rosa López Torrijos, “Juan Bautista Perolli. Obras genovesas. II”, Archivo Español de Arte, 298, (2002), p.145-161.

López Torrijos 2009: Rosa López Torrijos, Entre España y Génova. El Palacio de don Álvaro de Bazán en el Viso, (Madrid: Ministerio de Defensa, 2009).

López Torrijos 2020: Rosa López Torrijos, En un lugar de la Mancha… y en el Palacio del Viso, (Madrid: Ministerio de Defensa, 2020).

Marías Franco 1989: Fernando Marías Franco, Largo siglo XVI, (Madrid: Taurus, 1989).

Marías Franco 1982: Fernando Marías Franco, “Los frescos del Palacio del Infantado en Guadalajara: Problemas históricos e iconográficos”, Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 55, (1982), pp. 177-216.

Martínez 1966: Jusepe Martínez, Discursos practicables del nobilísimo arte de la pintura, (Madrid: Akal,1988), p. 181.

Martínez Jiménez 2018: Nuria Martínez Jiménez, “Aprendiz de frescos. Noticia sobre la colaboración de Gaspar Becerra en las pinturas de la Estufa de la Alhambra”, Archivo Español de Arte, 91, 361, (2018), pp. 65-67 (doi: https://doi.org/10.3989/aearte.2018.05).

Martínez Jiménez 2021: Nuria Martínez Jiménez “La bottega de Aquiles y Mayner y la difusión de la pintura mural del Cinquecento en la segunda mitad del siglo XV”, Cuadernos de Arte de la Universidad de Granada, 52, (2021), pp. 187-204 (doi: https://doi.org/10.30827/caug.v52i0.22909).

Martínez Jiménez 2022: Nuria Martínez Jiménez, Pintura mural del Renacimiento en la Alhambra, (Granada: Patronato de la Alhambra, Junta de Andalucía, 2022).

Quagiaroni 2018: Serena Quagliaroni, “Decorazioni a stucco nei cantieri sangalleschi: lo studio dell’antico, la prassi costruttiva, il diaolo con gli artista” en Antonio da Sangallo il giovane. Arquitettura e decorazione da Leone X a Paolo III, Maria Beltramini e Cristina Conti, (Roma, Oficina libraría, 2018), pp. 33-42.

Quagliaroli 2022: Serena Quagliaroli, Colore, stucco, marmo nel Cinquecento. Il percorso di Giulio Mazzoni, (Roma: Oficina Libraria, 2022).

Ramiro Ramírez 2021: Sergio Ramiro Ramírez, “El cuarto para las visitas distinguidas: arquitectura doméstica, cultura nobiliaria y sociabilidad en la corte de Carlos V”, en El palacio real de Valladolid y la ciudad áulica, coord. Javier Pérez Gil, (Valladolid: Instituto Universitario de Urbanística, 2021), p. 47-68.

Ramiro Ramírez 2021: Sergio Ramiro Ramírez, Francisco de los Cobos y las artes en la corte de Carlos V, (Madrid: Centro de Estudios de la Europa Hispánica, 2021).

Redín Michaus 2002: Gonzalo Redin Michaus, “Sobre Gaspar Becerra en Roma. La capilla de Constantino del Castillo en la Iglesia de Santiago de los Españoles”, Archivo Español de Arte, LXXV, (2002), 298, pp. 129-144.

Redín Michaus 2007: Gonzalo Redín Michaus, Pedro Rubiales, Gaspar Becerra y los pintores españoles en Roma 1527-1600, (Madrid: Instituto de Historia del CSIC, 2007).

Rodríguez-Arana 2005: Esperanza Rodríguez-Arana, “Recuperación y restauración de la decoración la torre de la Reina en el Palacio de El Pardo”, Reales Sitios, 165, 42, (2005), pp.54-73.

Torres Balbás 1931: Leopoldo Torres Balbás, “Paseos por la Alhambra: La Torre del Peinador de la Reina o de la Estufa”. Archivo español de arte y arqueología, 21, (1931), pp.193- 212.

Urrea Fernández 1975: Jesús Urrea Fernández, “El Palacio Real de Valladolid”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 40, (1975), pp. 241-258.

Vasari 2012: Giorgio Vasari, Le vite dei più eccellenti pittori, scultori e architetti, (Roma: Grandi Tascabili Economici Newton, 2012).

Varela Merino 2001: Luisa Varela Merino, “La venida a España de Pietro Morone y Pietro Paolo de Montealbergo: las pinturas de la capilla de Luis de Lucena en Guadalajara”, Boletín del museo del Instituto “Camón Aznar”, 175-184, 84, (2001), pp.175-184.

Zamperini 2012: Alessandra Zamperini, Les stucs. Chefs-d’ouvre méconnus de l’historie de l’art, (París: Seuil, 2012).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Epiarte, S.L.

Downloads

Download data is not yet available.