Abstract
The Monastery of the Inmaculate Conception in Lima was established at the beginning of the Viceroyalty of Peru. Inside it is preserved a luxurious collection of paintings and sculptures from Seville and Flanders. One of groups has particularly caught our attention, the series of twelve paintings about the Life of patriarch Jacob. This paper presents the historiographical background of this series, together with a visual study of the scenes narrated. Finally, the impact that these paintings had on local artistic production, based on the case of a homologous group commissioned by the Congregation of Our Lady of the O.
References
Fuentes documentales:
Lima, Archivo Arzobispal de Lima (AAL)
Monasterio de Nuestra Señora de la Pura y Limpia Concepción, leg. 42, doc. 127, 1899.
Lima, Archivo General de la Nación (AGN)
Escribano Pedro José de Ángulo, protoc. 54, 1795.
Santiago de Chile, Archivo Nacional Histórico de Chile (ANCH)
Fondo de la Junta de Temporalidades de la Compañía de Jesús, vol. 405, 1767.
Bibliografía:
Angulo 1943: Diego Angulo, “Un cuadro de Simón de Vos, en Lima”, Archivo Español de Arte, 16, (1943), p. 414.
Benavides 2014: Annick Benavides (ed.), Museo Pedro de Osma, (Lima: Fundación Pedro y Angélica de Osma Gildemeister, 2014).
Bernales 1989: Jorge Bernales, “La pintura en Lima durante el Virreinato”, en Pintura en el Virreinato del Perú, ed. Luis Nieri, (Lima: Banco de Crédito del Perú, 1989), pp. 31-107.
Corvera 2009: Marcela Corvera, El Antiguo Testamento en el Arte del Virreinato Peruano, (Lima: Seminario de Historia Rural Andina, 2009).
Denucé 1932: Jean Denucé, Inventare von Kunstsammlungen zu Antwerpen im 16. und 17. Jahrhundert — Quellen zur Geschichte der flämischen Kunst, vol. 2, (Amberes: De Sikkel, 1932).
Díaz Padrón 1975: Matías Díaz Padrón, “Simon de Vos en la catedral de Sevilla”, Archivo Español de Arte, 192, (1975), pp. 397-402.
Díaz Padrón 2017: Matías Díaz Padrón, “La Visitación de Saint-Jacques de Amberes: ¿Victor Wolfvoet o Simon de Vos?”, Philostrato, Revista de Historia y Arte, 1, (2017), pp. 43-55 (doi: https://doi.org/10.25293/philostrato.2017.03).
Egaña 1981: Antonio de Egaña, Monumenta Peruana, vol. 7, (Roma: Institutum Historicum Soc. Iesu, 1981).
Gisbert 2002: Teresa Gisbert, “La identidad étnica de los artistas en el Virreinato del Perú”, en Barroco peruano, vol. I, coord. Ramón Mujica, (Lima: Banco de Crédito del Perú, 2022), pp. 99-143.
Ginhoven 2017: Sandra van Ginhoven, Connecting Art Markets. Guilliam Forchondt’s Dealership in Antwerp (c. 1632-78) and the Overseas Paintings Trade, (Leiden & Boston: Brill, 2017).
Gonzales 2018: José Gonzales, Nuestra Señora de la O. Congregación de Seglares en San Pedro de Lima, (Lima: Compañía de Jesús, 2018).
Gonzales 2021: José Gonzales, “Devociones mariana y modelos visuales en el colegio jesuita de San Pablo. Lima, siglos XVI-XVII”, en Identidades y redes culturales. V Congreso Internacional de Barroco Iberoamericano, ed. Yolanda Guasch, Rafael López e Iván Panduro, (Granada: Editorial Universidad de Granada, 2021), pp. 675-681.
Holguera 2018: Antonio Holguera, “El coleccionismo de arte cuzqueño en Lima durante el siglo XVIII”, Revista del Instituto Riva-Agüero, 3, 2, (2018), p. 111 y 112 (doi: https://doi.org/10.18800/revistaira.201802.003).
Michalkowa 1977: Janina Michalkowa, “Les tableaux de Simon de Vos dans les collections polonaises”, Bulletin du Musée National de Varsovie, 1, 18, (1977), pp. 1-21.
Pisa 2019: María de la Pisa, Peter van Lint, un caso problemático en la pintura flamenca del siglo XVII, tesis doctoral, Universidad de Complutense, (Madrid: 2019).
Sanzsalazar 2019: Jahel Sanzsalazar, “El comercio de pinturas entre Flandes y España en el siglo XVII a través del caso de Gabriel Franck (1638): catálogo preliminar de un pintor poco estudiado”, en La Catedral de Jaén a examen II. Los bienes muebles en el contexto internacional, coord. Pedro Galera y Felipe Serrano, (Jaén: Editorial de la Universidad de Jaén, 2019), pp. 127-165.
Stastny 2005: Francisco Stasny, “Ulises y los mercaderes. Transmisión y comercio artístico en el Nuevo Mundo”, en Passeurs, mediadores culturales y agentes de la primera globalización en el Mundo Ibérico, siglos XVI-XIX, ed. Scarlett O’phelan y Carmen Salazar-Soler, (Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú e Instituto Riva-Agüero, 2005), pp. 817-852.
Tummers 2009: Johana Tummers, The fingerprint of an old master: on connoisseurship of Dutch and Flemish seventeenth-century paintings: recent debates and seventeenth-century insights, tesis doctoral, Universidad de Amsterdam, (Amsterdam: 2009).
Valenzuela 2015: Milagros Valenzuela, “Políticas culturales y Estado-Nación: Las declaraciones del Patrimonio Histórico Inmueble en el Perú entre 1821 y 2014”, Devenir, Revista de estudios sobre patrimonio edificado, 3, 2, (2015), pp. 8-21 (doi: https://doi.org/10.21754/devenir.v2i3.261).
Valdivieso 1979: Enrique Valdivieso, “Nuevas obras de Pieter van Lint”, Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 45, (1979), pp. 469-479.
Vargas 1942: Rubén Vargas Ugarte, El monasterio de la Concepción de la Ciudad de los Reyes (Lima: Editorial Lumen, 1942).
Vargas 1943: Rubén Vargas Ugarte, “Una Nueva Joya Artística Descubierta en el Monasterio de la Concepción”, La Prensa, Lima, (1 de septiembre de 1943), p. 5.
Vargas 1960: Rubén Vargas Ugarte, Un monasterio limeño, (Lima: SanMarti y Cía., 1960).
Vargas 1968: Rubén Vargas Ugarte, Ensayo de un diccionario de artífices de la América Meridional, 2ª ed., (Burgos: Imprenta de Aldecoa, 1968).
Winternitz 2013: Adolfo Winternitz, Memorias y otros textos, (Lima: Fondo Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 2013).
Wuffarden 2004: Luis Wuffarden, “Dos obras inéditas de Mateo Pérez de Alesio en el monasterio de la Concepción”, Histórica, 28, 1, (2004), pp. 179-192 (doi: https://doi.org/10.18800/historica.200401.005).
Wuffarden 2014: Luis Wuffarden, “Entre el arcaísmo y la innovación, 1610-1670”, en Pintura en Hispanoamérica, ed. Luisa Alcalá y Jonathan Brown, (Madrid: Ediciones El Viso, 2014), pp. 275-305.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Epiarte, S.L.