PDF (Español (España))

Keywords

Francisco Barrera
Genre Painting
Still Life.

How to Cite

Hervás Crespo, G. (2020). An unpublished canvas by Francisco Barrera (1595-1658): notes for a ridiculous painting in the Spanish 17th century. Philostrato. Revista De Historia Y Arte, (7), 99–110. https://doi.org/10.25293/philostrato.2020.04

Abstract

 This article presents a ridiculous painting by Francisco Barrera, which helps contextualize other anonymous works of similar matter and author, in order to understand with more detail the commercial strategies that some artists followed in Madrid in the first half of the 17th century

 

https://doi.org/10.25293/philostrato.2020.04
PDF (Español (España))

References

Almagro 2014: Antonio Almagro, “Juan Esteban de Medina y la pintura ubetense del siglo XVII”, Boletín del instituto de estudios Giennenses, 209, (2014), pp. 11-67.

Boudier 2010:Valérie Boudier, La cuisine du peintre. Scène de genre et nourriture au Cinquecento, (Rennes: Presses universitaires, 2010).

Carducho 1979: Vicente Carducho, Diálogos de la pintura, su defensa, origen, esencia, definición, modos y diferencias, ed. Francisco Calvo Serraller, (Madrid: Turner,1979).

Cherry 1999: Peter Cherry, Arte y naturaleza. El bodegón español en el Siglo de Oro, (Madrid: Fundación de Apoyo a la Historia del Arte Hispánico, 1999).

Falkenburg 1995: Reindert Falkenburg, “Pieter Aertsen, Rhyparographer”, en Rhetoric–Rétoriqueurs–Rederijkers, eds. JelleKoopsmans, Mark Meadow, Kees Meerhoff y Marijke Spies, (Amsterdam: North-Holland Publishing Company, 1995), pp. 197-217.

Fernández Collado 1994: Ángel Fernández Collado, “El Concilio Provincial Toledano de 1582”, Anthologica annua, 41, (1994), pp. 103-252.

Gállego 1995: Julián Gállego, El pintor, de artesano a artista, (Granada: Diputación provincial, 1995).

Ghirardi 2016: Angela Ghirardi, Pittura e vita popolare, (Mantua: Trelune, 2016).

Hervás Crespo 2017: Gonzalo Hervás Crespo, “Bodegones habitados: mercados, cocinas y despensas en la pintura española del siglo XVII”, en El Barroco, universo de experiencias, ed. José Antonio Peinado Guzmán y María del Amor Rodríguez Miranda, (Córdoba: Asocia¬ción Hurtado Izquierdo, 2017), pp. 215-236.

Hochmann 2009: Michel Hochmann, “Les portraits de bouffons et la naissance de la peinture comique en Italie du nord au XVIe siècle”, Studiolo, 7, (2009), pp. 41-54.

Lugano 1998: Rabisch. Il grotesco nell’arte del Cinquecento. L’Accademia della Val di Blenio, Lomazzo e l’ambiente milanese, ed. Giulio Bora, Francesco Porzio y Manuela Kahn-Rossi, (Lugano: Museo Cantonale d’Arte, 1998).

Madrid 1940: Floreros y bodegones en la pintura española, ed. Julio Cavestany, (Madrid: Palacio de la Biblioteca Nacional, 1940), p. 74.

Madrid 1983: Pintura española de bodegones y floreros. De 1600 a Goya, ed. Alfonso Pérez Sánchez, (Madrid: Museo del Prado, Madrid, 1983) p. 71.

Madrid 1992: La imitación de la naturaleza: los bodegones de Sánchez Cotán, ed. William B. Jordan, (Madrid: Museo del Prado, 1992), pp. 48-50.

Madrid, Dallas 2005: Juan Van der Hamen y la corte de Madrid, ed. William B. Jordan, (Madrid, Dallas: Palacio Real, Meadows Museum, 2005).

Méndez Casal 1934: Antonio Méndez Casal, “El pintor Alejandro de Loarte”, Revista española de arte, 1934, pp. 187-202.

Moxey 1977: Keith Moxey, Aertsen, Beuckelaer, and Secular Painting in the Reformation, (New York: Garland, 1977).

Pacheco 2001: Francisco Pacheco, Arte de la pintura, su antigüedad y su grandeza, ed. Bonaventura Bassegoda, (Cátedra: Madrid, 2001), p. 516.

Paleotti 1961: Gabriele Paleotti, Discorso intorno alle imagini sacre e profane, en Trattati d'arte del cinquecento: fra manierismo e controriforma: Gilio-Paleotti-Aldovrandi, vol. 2, ed. Paola Barocchi, (Bari: Laterza&Figli, 1961), pp. 390-397.

Palomino 1724: Antonio Palomino, El museo pictórico y escala óptica, volumen III. El parnaso español pintoresco laureado, (Madrid: Imp. por la viuda de Juan García Infanzón, 1724), p. 314.

Pérez Preciado 2010: José Juan Pérez Preciado, El marqués de Leganés y las artes, tesis doctoral inédita, Universidad de XX. (Madrid: 2010), p. 929.

Porzio 2008: Francesco Porzio, Pitture ridicule. Scene di genere e tradizione popolare, (Milan: Skira, 2008).

Salort Pons 1995: Salvador Salort Pons, “Francisco Barrera. Aproximación a su biografía”, Archivo español de arte, 68, 271, (1995), pp. 285-298.

Silver 2006: Larry Silver, Peasant Scenes and Landscapes: The Rise of Pictorial Genres in the Antwerp Art Market, (Philadelphia: University of Pennsylvannia Press, 2006).

Tejada y Ramiro 1855: Juan Tejada y Ramiro, Colección de cánones de la Iglesia Española, tomo V, (Madrid: Imp. por Pedro Montero, 1855), p. 435.

Wind 1974: Barry Wind, “Pitture ridicule: Some Late Cinquecento Comic Genre Paintings”, Storia dell’Arte, 20, (1974), pp. 25-35.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Epiarte S.L.

Downloads

Download data is not yet available.