Los hermanos Estuardo y los Wautier. Retratos de una familia real en el exilio

Resumen

El presente artículo examina la relación de los hermanos pintores del siglo XVII, Michaelina (Mons, 1604–Bruselas, 1689) y Charles Wautier (Mons, 1609– Bruselas, 1703), con los tres hijos mayores de Carlos I de Inglaterra, en el contexto previo a la restauración de la soberanía de los Estuardo en Gran Bretaña, mientras estaban en Bruselas, en el exilio. Junto al ya conocido Retrato de James, duque de York (Londres, 1633–1701), por Charles Wautier, se somete a investigación un anónimo retrato de dama vestida de rojo que se identifica con Mary Stuart, Princesa Real de Inglaterra y Princesa de Orange (Londres, 1631–1660), quien habría posado para la hermana de Charles, Michaelina, a principios de 1660, cuando es posible localizarla en Bruselas, pocos meses antes de su temprana muerte. El significativo hallazgo refuerza la relación de los Wautier con los Estuardo y nos invita a considerar un retrato del hermano mayor y pronto rey, Carlos II (Londres, 1630–1685), realizado en las mismas circunstancias.

 

Palabras clave

Retrato; siglo XVII; Pintura flamenca; Bruselas; Wautier; pintora; Van Dyck; Estuardo; Orange; Carlos II; Restauración inglesa.

Texto completo:

PDF

Referencias

Anvers 2018: Michaelina Wautier 1604-1689. Glorifying a Forgotten Talent, dir. Katlijne van der Sitghelen, Cat. Exp., (Anvers: Rubenshuis-MAS, 2018).

Baillon 1886: Charles, comte de Baillon, Henriette-Anne D'Angleterre: Duchesse D'Orléans. Sa Vie et sa correspondance avec son Frère Charles II, (Paris: Perrin et cie, 1886).

Barnes et al. 2004: Susan J. Barnes, Nora de Poorter, Oliver Millar y Horst Vey, Van Dyck. A Complete Catalogue of the Paintings, (London, New Haven: Yale University Press, 2004).

Bevan 1979: Bryan Bevan, Charles II's Minette: Princess Henriette-Anne, Duchess of Orleans, (London: Ascent Books, 1979).

Bird y Clayton 2018: Charles II: Art & Power, ed. Rufus Bird y Martin Clayton, Cat. Exp., Royal Collection, (London: Royal Collection Trust, 2018).

Buvelot 2012: Quentin Buvelot, “Een bijzonder portret van Maria Stuart door Adriaen Hanneman in het Mauritshuis”, en Face Book. Studies on Dutch and Flemish Portraiture of the 16th-18th Centuries. Liber Amicorum presented to Rudolf E.O. Ekkart on the occasion of his 65th Birthday, eds. Edwin Buijsen, Charles Dumas y Volker Manuth, (Leiden-Den Haag: Charles Dumas, 2012), pp. 373-380.

Cartwright 1894: Julia Cartwright (Mrs Henry Ady), Madame: a life of Henrietta, daughter of Charles I and duchess of Orleans, (London: Seeley, 1894).

Catalogue of the Library of London 1840: A Catalogue of the Library of the London Institution, systematically classed. Preceded by an historical and bibliographical account of the establishment, vol. II, (London: C. Skipper and East, 1840).

Catalogue of the printed 1873: Catalogue of the Printed Books in the Library of the Faculty of Advocates, vol. II, (Edinburgh: W. Blackwood and sons, 1873).

Catalogus codicum 1862: Catalogus codicum manuscriptorum Bibliothecae Bodleianae ..., Partis quintae, Fasciculus primus, (Oxonii: Typographeo académico, 1862).

Catalogus Schilderkunst 1988: Catalogus Schilderkunst Oude Meesters, eds. Paul Vandenbroeck, Erik Vandamme, Yolande Morel-Deckers, (Antwerpen: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, 1988).

Chesterfield 1829: Philip Stanhope, Earl of Chesterfield, Letters of Philip, second Earl of Chesterfield to several celebrated individuals of the reign of Charles II, James II, William III, and Queen Anne, with some of their replies, (London: E. Lloyd, 1829).

Cleveland 1982: European paintings of the 16th, 17th, and 18th centuries. (Cleveland: Cleveland Museum of Art, The Museum, 1982).

Daemen-de Gelder y Van der Motten 2009: Katrien Daemen-de Gelder y Jean Pierre Vander Motten, “Peeter Thijs (1624–77) – An Antwerp Portraitist under the Patronage of William Frederick of Nassau-Dietz (1613–64)”, Zeitschrift für Kunstgeschichte, 72. Bd., H. 1, (2009), pp. 18-131.

Dorival 1976: Bernard Dorival, Philippe De Champaigne, 1602-1674: La Vie, L'œuvre, et le Catalogue Raisonné de L'œuvre, (Paris: Léonce Laget Libraire, 1976).

Du Rieu 1658: Florent du Rieu, Les tableaux parlans du peintre Namurois, (Namur: Pierre Gerard, 1658).

Echard 1718: Lawrence Echard, The History of England: From the Restoration of King Charles the Second, to the Conclusion of the Reign of King James the Second, and Establishment of King William and Queen Mary, Containing the Space of Near 29 Years, (London: Jacob Tonson, 1718).

Everett Green 1860: Calendar of State Papers, Domestic Series, of the Reign of Charles II: 1660, ed. Mary Anne Everett Green, vol. XVI, (London: H.M. Stationery Office, 1860).

Fierens-Gevaert 1922: Hippolyte Fierens-Gevaert, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique. Catalogue de la peinture ancienne, (Bruxelles, 1922).

Fierens-Gevaert y Laes 1927: Hippolyte Fierens-Gevaert y A. Laes, Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique. Catalogue de la peinture ancienne, (Bruxelles: Musées royaux des beaux-arts de Belgique, 1927).

Foucart y Henault 1895: Paul Foucart y Maurice Henault, “Une toile de Pierre Snayers”, Réunions des Sociétés des Beaux-Arts et des Départements en 1895, (Paris, 1895), pp. 291-326.

Golvers 2016: Noël Golvers, “Note on the Newly Discovered Portrait of Martini”, in Martino Martini (1614-1661), Man of Dialogue, Simposio Internacional (Trento, 15/17-10-2014), eds. Luisa M., Paternicò, Claudia von Collani, Riccardo Scartezzini, (Trento: Università degli Studi, 2016), pp. 9-11.

Hartmann 1934: Cyril Hugues Hartmann, Charles II and Madame, (London: W. Heinemann, 1934).

Hartmann 1954: Cyril Hugues Hartmann, The King, My brother, (London: W. Heinemann, 1954).

Inglis-Jones 1994: James Inglis-Jones, “The Battle of the Dunes, 1658: Condé, War and Power Politics”, War in History, vol. 1, n° 3, (Nov. 1994), pp. 249-277.

James II, King of England 1821: Memoirs of James the Second, king of England, &c. &c.; collected from various authentic sources, (London: Baldwin, Craddock, and Joy, 1821), vol. I.

Kairis 2000: Pierre-Yves Kairis, “Foisonnement et diversité: les peintres du XVIIe siècle”, en Un double regard sur 2000 ans d’art wallon, coord. Liliane Sabatini y Martine Ferrante-Hollenfeltz, Cat. Exp. Musée de l’Art Wallon, Liège (Tournai: Renaissance du Livre, 2000), pp. 321-341.

Kairis 2002: Pierre-Yves Kairis, “Le portrait dans le Namurois au XVIIe siècle, en Portraits en Namurois, ed. Jacques Toussaint (Namur: Société archéologique de Namur, 2002), pp. 31-49.

Kairis 2018: Pierre-Yves Kairis, “Various engravers after Charles Wautier”, en Michaelina Wautier 1604-1689. Glorifying a Forgotten Talent, dir. Katlijne Van der Stighelen, (Anvers: Rubenshuis-MAS, 2018), pp. 268-276.

London 2017: Charles II. Art and Power, Cat. Exp., Royal Academy (London: Royal collection Trust, 2017).

Millar 1963: Oliver Millar, The Tudor, Stuart and Early Georgian Pictures in the Collection of Her Majesty the Queen, (London: Phaidon Press, 1963).

Millar 1969: Oliver Millar, Later Georgian Pictures in the Collection of Her Majesty the Queen, (London: Phaidon Press,1969).

O'Donoghue 1908: Freeman O'Donoghue, Catalogue of Engraved British Portraits Preserved in the Department of Prints and Drawings in the British Museum, (London: by order of the Trustees, 1908).

Rapin 1726: Paul Rapin de Thoyras, The History of England, vol. II, (London: for James and John Knapton, 1726).

Sanzsalazar 2014: Jahel Sanzsalazar, “Michaelina Wautier y la boda de su hermano: Historia de un retrato identificado”, Tendencias del Mercado de Arte, (enero 2014), pp. 90-94.

Sanzsalazar 2018: Jahel Sanzsalazar, “Michaelina Wautier y el enviado español”, Tendencias del mercado del Arte, (abril 2018), pp. 88-91.

Sanzsalazar 2018: Jahel Sanzsalazar, “Michaelina Wautier y la incomparable Anna Maria van Schurman: feminismo, arte y erudición en los Países Bajos en el siglo XVII”, Tendencias del mercado del arte, (mayo 2018), pp. 86-91.

Sanzsalazar 2018: Jahel Sanzsalazar, “The influence of Others. The Wautiers, David Teniers and the Archduke Leopold Wilhelm’s Theatrum Pictorium”, en Michaelina Wautier 1604-1689. Glorifying a Forgotten Talent, dir. Katlijne van der Sitghelen, (Anvers: Rubenshuis-MAS, 2018), pp. 67-83.

Sanzsalazar 2019: Jahel Sanzsalazar, “La Vocación de San Mateo: obra de Michaelina y Charles Wautier?", Tendencias del mercado del Arte, (Mayo 2019), pp. 88-92.

Sanzsalazar 2020: Jahel Sanzsalazar, “Encarar el miedo: Don Francisco Fernández de la Cueva, VIII duque de Alburquerque (1619-1676), Virrey de Nueva España y de Sicilia; sobre su estancia en Flandes y su retrato por los hermanos Michaelina y Charles Wautier”, Philostrato. Revista de Historia y Arte, n° 7, (2020), pp. 61-98.

Scott 1907: Eva Scott, The travels of the King Charles II in Germany and Flanders, 1654-1660, (London: Archibald Company, 1907).

Ter Kuile 1976: Onno Ter Kuile, Adriaen Hanneman, 1604-1671: Een Haags Portretschilder = Adriaen Hanneman, 1604-1671: a Portrait-painter In The Hague, (Alphen aan den Rijn: Canaletto, 1976).

Thomas 1856: F. S. Thomas, Historical Notes 1603-1714, vol. II, (London: G.E. Eyre and W. Spottiswoode, 1856).

Thurloe 1742: John Thurloe, A Collection of the State Papers of John Thurloe, Secretary First to the Council of State, Containing authentic memorials of the English affairs from the year 1638, to the restoration of King Charles II…, (London: for the executor of F. Gyles, 1742).

Turner 1948: Francis Charles Turner, James II, (London: Eyre & Spottiswoode, 1948 y 1950).

Van den Branden 1872: Jos F. Van den Branden, “Frans Wouters, kunstschilder, 1612-1659”, Annales de l'Académie Royale d'Archéologie de Belgique, (1872), pp. 211-212.

Van der Stighelen 2005: Katlijne van der Stighelen, “Prima inter pares: Over de voorkeur van Aartshertog Leopold-Wilhelm voor Michaelina Woutiers (ca 1620-na 1682)”, en Sponsors of the past: Flemish art and patronage 1550-1700, Symposium Katholieke Universiteit Leuven, (14-15 December 2001), (Turnhout: Brepols, 2005), pp. 91-116.

Van der Stighelen 2018: Michaelina Wautier 1604-1689. Glorifying a Forgotten Talent, dir. Katlijne van der Sitghelen, Cat. Exp., (Anvers: Rubenshuis-MAS, 2018).

Van der Stighelen 2018: Katlijne van der Stighelen, “Growing up with Eight Brothers”, in Michaelina Wautier 1604-1689. Glorifying a Forgotten Talent, dir. Katlijne van der Sitghelen, Cat. Exp., (Anvers: Rubenshuis-MAS, 2018), pp. 14-40.

Van der Stighelen 2018: Katlijne van der Stighelen, “Michaelina’s Versatile Hand. A career without Begining or End?”, in Michaelina Wautier 1604-1689. Glorifying a Forgotten Talent, dir. Katlijne van der Sitghelen, Cat. Exp., (Anvers: Rubenshuis-MAS, 2018), pp. 135-152.

Van der Stighelen 2018: Katlijne van der Stighelen, “Portrait of a Commader in the Spanish Army”, en Michaelina Wautier 1604-1689, pp. 162-164, cat. 2; “Self-Portrait” en Michaelina Wautier 1604-1689, pp. 166-171, cat. 3; “Portrait of the Jesuit Martino Martini”, en Michaelina Wautier 1604-1689, pp. 186-193, cat. 8; “The Mystic Marriage of Saint Catherine”, en Michaelina Wautier 1604-1689, pp. 200-203, cat. 10.

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.